Träffade häromdagen företrädare för flygsektionen i Ölands Motorklubb tillsammans med miljö o byggnadsnämndens ordförande och en av planerarna.
Vi ville gärna få möjlighet att informera varann om verksamheten som bedrivs idag och planerna på en eventuell airpark. Det sistnämnda har varit aktuellt i 3 år och har flera gånger funnits med i tidningarna. Den avsiktsförklaring mellan det svenskregistrerade företaget med holländska ägare och kommunen innebär endast att de fram till den 31/12 2010 får förtur på att förhandla om eventuellt köp av mark.
Avsikten är 20-25 hus i en airpark på ett område som annars inte varit möjligt för bostäder eftersom det ljudmässigt ligger för nära flygplatsen. Visserligen är de moderna ultralätta flygplanen som mestadels använder flygplatsen nästan ljudlösa men det händer att även andra plan ibland även tvåmotoriga flygplan använder flygplatsen då och då.
Några av de 20-25 husen skall kunna ha egen hangar flertalet får samsas om gemensamma hangarer.
Företaget vill också gärna få möjlighet att bygga ett vanligt bostadsområde bortanför airparken, ungefär på samma sätt som Rosenfors,Åkerhagen el liknande.
Det planprogramsarbete som nu pågår är egentligen att likna vid en förstudie där olika förslag vägs och läggs in i det fortsatta arbetet. En del förslag måste kommunen köpa av konsultfirmor som exemempelvis Vägverkets konsultfirma Vectura. Klart är att vi är en majoritet som inte gillar förslaget om en Ringväg och därmed att dra trafiken bort från Borgholms Stad. Vectura får komma med fler och bättre förslag att välja på för att också öka trafiksäkerheten runt väg 136.
Det viktiga är bra lösningar för anslutningsvägar som är hållbara i en period av 25-30 år framöver, det är det perspektivet som det här arbetet har. Den här sidan är det enda som Borgholm kan växa åt och redan på 1930-talet köpte kommunen därför in Borgholms Kungsgård som markreserv.
Om och hur mycket som sedan kan bli en eventuell airpark, ett välbehövligt utökat industriområde och nya bostadsområden återstår att se.
Miljökonsekvensbeskrivningar kommer att tas fram som en självklar del av arbetet. Fornminnena som finns runt om i hela området är andra delar som kommer att utredas i den fortsatta processen.
Jag lärde mig ett antal nya saker även på detta mötet.
Bl.a att Borglanda har i dagsläget cirka 500 start/landningar per år.
Flygplanen körs på vanlig 95oktanig bilbensin.
De ultralätta flygplanen som är de som används mest på Borglanda drar bara 0,7 liter /mil.
Ett enmotorigt standardflygplan drar 1 liter/mil. Det är alltså inte mer än ungefär som en stor motorcykel eller som flertalet av alla de bilarna som kör på våra vägar.
Avgasreningen i flygplanen är som regel bättre än de flesta bilar och utsläppen därför mindre.
Allt detta och en hel del därtill kommer att utgöra delar av den kommande miljökonsekvensbeskrivningen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar