Så roligt att höra från så många att den inspirationsdag vi i ledningen för Regionförbundets uppdrag Kultur med nya ögon anordnade på Kosta Art hotel i fredags var fantastiskt lyckad. Det var lite häftigt att få hälsa VDn Torsten Jansson välkommen som föreläsare på hans eget hotell, han var dessutom klockren i sitt anförande. Alltför många bär på fördomen att människor är antingen kulturella eller icke kulturella..... Så många glömmer bort vardagskulturen exempelvis deltagandet i körsången, medlemskapet i hembygdsföreningen, bion osv osv.
Torsten skickade också med oss vikten av att få ut kulturen til lde platser där konsumenterna finns, lite tuff jämförelse men faktum är att inget företag kan överleva om det inte kommer kunder som köper tjänster eller varor. Om så är fallet måste företaget göra allt vad det kan för att nå kunderna på de platser där kunderna finns. kort sagt kulturen måste bli bättre på att nå ut där folket finns.
Vi hade många mycket bra föreläsare på konferensen på Kosta och det var jättekul att ett 80-tal Kalmarlänsbor från såväl kommuner som landsting, företag och föreningar tagit steget över länsgränsen till Kosta.
Bland föreläsarna fanns också det bäsyta av det vi såg vid besöket i Västra Götaland nämligen organsationen TILLT och Kultur och Näringsliv.
Vi fick höra om 53 städers samarbete som lett till satsningen på 2010 års Europeiska kulturhuvudstadsområde Ruhr och vi fick höra den otroliga berättelsen om en entreprenörs vedermödor och entusiasm av Johan Hellström från Furillen på Gotland.
Jag hörde Johan på Centerns kommundagar i Visby i februari och han är en lika suverän föreläsare som Yngve Berqvist från ishotellet i Jukkasjärvi.
Sanna bevis på att det är oerhört viktigt att ur näringslivsperspektiv våga möta och underlätta för fullständigt osannolika kreativa ideer som bygger på kultur!!!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar