En fråga som stått högt på dagordningen idag. Kommunstyrelsens arbetsutskott hade under förmiddagen besök av styrelsen för Framtid Borgholm dvs Cityförening, Fastighetsägarförening och kommunen. Det är inte rimligt att bedriva utvecklingsarbete och aktiviteter i en lös organisationsform utan det gäller att hitta rätt form för det fortsatta samarbetet. Medan Kalmar, Västervik, Åre och Göteborgs kommuner med fler arbetar med utvecklingsfrågor tillsammans med näringslivet i aktiebolagsform så förordar vi i Borgholm en ekonomisk förening som även är billigare i drift rent administrativt.
Samma sak gäller nu som förr då kommunalrådet Ivar Nilsson myntade begreppet -"Regnar det i Kalmar så duggar det i Borgholm". Det är i högsta grad fortfarande sant, dessutom är det så att regnar det i Borgholm så duggar det i hela övriga delen av vår kommun.
Sannolikt är det så att utvecklingen och arbetstillfällena i Borgholm är absolut viktigast för norra Öland. Många pendlar dagligen till sitt arbete ända från Byxelkrok till Borgholm. Det är inte rimligt att tro att man från norra Öland skulle kunna pendla dagligen till Kalmar,Nybro, Torsås,Emmaboda med omnejd. När man i regionala sammahang pratar om två arbetsmarknadsregioner i Kalmar län med påföljande infrastrukturproblem för pendeltrafik i exempelvis Västervik så är det ett faktum att man hängt av nordligaste delen av Öland. Desto viktigare är det att vi själva tar tag i frågan för att stärka handel och tjänsteutbudet i Borgholm för att det skall stå sig starkt i den allt hårdare konkurrensen och möjliggöra såväl bibehållande av som ökat antal arbetstillfällen.
Ikväll har vi haft nästintill mötesrekord gällande ett planprogram i Tingssalen i Stadshuset.
Miljö och byggnadsnämnden hade bjudit in till tidigt samrådmöte gällande förslaget till planprogram för Kolstad 39:32. Det var cirka 55 personer som kom till mötet. Jättebra!
Det som däremot känns trist är att så få har tagit tillvara möjligheten och inbjudan till att vara delaktiga i förra kommunledningens arbete med översiktsplan för Borgholms kommun i slutet av 1990-talet. Översiktsplanen som ligger till grund för vårt nuvarande arbete med fördjupningar antogs av fullmäktige år 2002. Det planprogram som nu föreslås bygger på den översiktsplanen och dessutom på det faktum att Borgholms kommun redan år 1935 köpte in Kungsgårdsmarken som markreserv eftersom det är det enda område staden Borgholm kan växa mot. Övriga tre sidor är omringade av naturreservatet Slottsskogen, Kalmarsund och Köpingsvik.
Det framgår tydligt av alla de ideer som finns sedan slutet av 1990-talet att en tydlig avgränsning mot Kolstad by är önskvärd, med en naturlig frizon emellan. Det fördjupade översiktsplanearbetet Borgholm-Köpingsvik är en bra bit på väg och instämmer i de tidigare förslagen.
En privat exploatör har köpt in åkermarken Kolstad 39:32 av en fd lantbrukare med dessa förutsättningar och kommunens plangrupp har tillstyrkt att miljö och byggnadsnämnden gör ett planprogram innan fördjupningen eftersom det hela stämmer med de intentioner som finns för området och exploatören har ett koncept som i första hand vänder sig till familjer med normalinkomster vilket förhoppningsvis kan ge fler åretruntboende.
I planprogrammet ligger också frågan om hur man angör området och hur en vägsträckning skall kunna angöra intilligganden eventuellt framtida kommande områden, detta beroende på berörda markägares önskemål om huruvida de vill bebygga eller ej om möjligheten att bygga ges i plan. Ett oberoende konsultföretag har skissat på en möjlig väg som kallas Omväg Borgholm, det har aldrig varit tal om att göra en ringväg runt Borgholm utan det handlar helt om hur man på bästa sätt angör framtida bostads och industriområden. Det har hela tiden varit avsikten att bygga vägen bit för bit, kanske på 10 år kanske på 30-40 års sikt allteftersom berörda markägare väljer att detaljplanelägga och bebygga de aktuella områdena.
Rondellen vid Karlshöjd är byggd för att klara betydligt mer trafik från östra sidan redan i gällande planer.
Vid mötet på Länsstyrelsen häromveckan framkom tydliga synpunkter på svårigheterna att dra en väg mellan Vasahuset och flygplatsen i söder (för att kunna ansluta till en rondelll från Slottet och Solliden) på grund av alla fornminnen och närheten till Vasahuset.
Det framkom även ikväll en mycket stor oro för hög trafik på en väg som skulle kunna bli en avlastning för väg 136, vilket dock aldrig varit tänkt politiskt då vi inte vill leda bort trafiken från Borgholms centrum och är fullt på det klara med att trafikproppen är genomfarten i Köpingsvik.
Berörda markägare och arrendatorer var självklart irriterade, det är en svår balansgång mellan möjligheten till fler bostäder och industrimark för framtiden och de befintliga jordbruksföretagens svårigheter.
Det var många och bra diskussioner under kvällens möte för miljö och byggnadsnämnden att ta med och att ta i beaktande under det fortsatta arbetet med utveckling av bostäder och industrimark i anslutning till Borgholm. Flera av förslagen som kom upp under kvällen är mycket viktiga i det fortsatta arbetet med fördjupningen av översiktsplanen för Borgholm-Köpingsvik.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar