Iförmiddags var jag och hälsade Regionförbundeti Kalmar läns styrelse välkomna till Borgholms kommun och sammanträdet här. Det märktes att spänningen är stor och beredskapen god inför dagens beslut i SKBs styrelse gällande slutförvar av kärnkraftsavfall. Blir det i Oskarshamn eller blir det i Östhammar. Jag noterade att riksmedias intresse för frågan är riktigt stort eftersom vi nyss såg nyhetsreportern Bo Holmström här på torget i Borgholm.
Att få berätta lite om våra kommunfrågor för regionförbundets styrelse är en mycket bra möjlighet att kunna lyfta fram de extra aktuella frågorna i kommunen och informera lite om vad som är på gång här under en kort stund. Infrastrukturfrågan är högaktuell. Vi konstaterar här att behovet av investeringar på väg 136 är mycket stort vilket bekräftas av Motormännens Riksförbunds utredning.
Det är bekymmersamt att Vägverkets kostnader för förbifart Glömminge har ökat så enormt att den skjuts rejält på framtiden,men för oss i Borgholms kommun är det säkerhetsmässigt och utvecklingsmässigt än viktigare att gång o cykelvägar byggs utmed väg 136,säkra till- och av-farter vid Stora Rör, Ekerum, Rälla, Borgholms Slott/Solliden, breddning i Byxelkrok, bättre överfarter mellan östra och västra landsvägen, trafiklösningar i Köpingsvik osv. Förbifart Glömminge är fortsatt mycket viktig men frågan är om våra pendlare tidsmässigt tjänar så mycket på att åka runt istället för igenom Glömminge att det är den viktigaste frågan för vår del?
Behovet av infrastrukturinvesteringar är enormt i hela Kalmar län liksom i landet i övrigt. Under många år har den förra regeringen avstått från att skjuta till de resurser som behövts för att ens underhålla den befintliga infrastrukturen. Detta märks särskilt mycket på länets järnvägar där sträckan Emmaboda-Karlskrona som så ofta ersatts med bussar nu åtminstone är på gång,medan Stångådalsbanan som är så viktig för bl a Högsby, Hultsfred och Vimmerby samt Tjustbanan som är så viktig för Västervik endast är möjlig till mindre lappverk vad det ser ut i dagsläget.
Det nya nationella kravet på medfinansiering från regioner och kommuner är bekymmersam,särskilt för en så liten region som Kalmar län i jämförelse med exempelvis region Skåne och Västra Götaland.
Å andra sidan så har exempelvis sossar i Göteborg, Moderater i Stockholm och Centerpartister i Värmland och Dalsland under många år förskotterat och även medfinanserat infrastruktursatsningar vilket gjort att vi andra som inte anser oss vara beredda att rakt av överta det vi anser är statligt ansvar kommit på efterkälken ytterligare.
Kalmar län får nu i regeringens satsning på den regionala planen hela 200 miljoner mer än tidigare planeringsperiod. Men behovet är långt mycket större och det är mycket svårt att fördela denna pott i länet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar