Vägverket tycks använda de 2,5 milen på väg 136 på sträckan Borgholm-Algutsrum som teststräcka för samtliga möjliga nya hastighetsbegränsningar.Sträckan är numera som ett flipperspel. På dessa knappa tre mil finns en kort sträcka kvar på 90 km, här finns 80 km. 70 km, 60 km, 50 km, 40 km och 30 km....... Det här är huvudleden som skall fungera som enkelt och snabbt pendelstråk för arbetspendling. Sanslöst!
Att dessutom sänka hastigheten i november månad trots protester från remissinstanserna Borgholms kommun, Regionförbundet och Länsstyrelsen utan att Vägverket ens bjuder in till att föra en dialog utifrån remiss-svaren visar på total maktfullkomlighet.
Resultatet blir en ryckighet i trafikrytmen som knappast kan vara miljövänlig. Eftersom flera av de nya hastighetssänkningarna innebär att sträckor som redan övervakas av fartkameror sänkts ytterligare 10 km så kommer det att bli ett stort antal miljöovänliga snabba inbromsningar för att undgå böter för fortkörning.
Miljö håller alltså inte som argument för sänkningen.
Trafiksäkerhet håller heller inte som argument enligt min mening. Det går att granska den olycksstatistik som framhålls av Vägverket betydligt närmare. Oskyddade trafikanter och riktiga GC-vägar är den viktigaste åtgärden utmed väg 136, inte sänkta hastigheter dygnet runt under den tid på året då det finns så gott om plats för mer trafik.
Väg 136 måste fungera för arbetspendling för såväl bilar som bussar, inte vara ett 2,5 mil långt flipperspel som dygnetrunttest för Vägverket av samtliga möjliga hastighetsbegränsningar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar