Ja mycket planering är det i det kommunala arbetet. Måndagförmiddagen ägnades åt plangrupp tillsammans med miljö o byggnadsnämndens arbetsutskott. Borgholms kommun stora beskymmer är att vi under många år legat långt efter i planarbetet. Vår översiktsplan antogs av fullmäktige år 2002 och sedan dess har vi steg för steg förstärkt på plansidan och finansierat tjänsterna i kommunen genom planavgifter i samband med exploatering. För att få fler invånare i kommunen så måste det finnas nya möjliga bostadsområden med service och möjlighet till arbetspendling. Vi vill också gärna ha fler fritidsboende. Vi vet att för många människor handlar deras fritidshus på Öland om en stor investering i ett delårsboende där de tillbringar så mycket tid de kan året runt.Många drömmer om att flytta hit såsmåningom och allt fler förverkligar sin dröm efter hand.
De delårsboende har ofta "rest färdigt" när de kommer till Öland, de handlar i kommunen och skapar även gott om arbetstillfällen inom hantverk och serviceyrken. Med tanken på betydelsen av fler jobb i kommunen är det också mykcte viktigt att turism och fritidsanläggningar kan växa och som sagt så är det många planer på gång. Utvecklingen av samhällena Rälla-Stora Rör där förslaget till fördjupad översiktsplan med tillhörande material läggs ut på kommunens hemsida idag. Planprogrammet på Ekerum Golf&Resort där arbetet med detaljplaner påbörjats och den fördjupade översiktsplanen Borgholm-Köpingsvik.
Den sistnämnda har ju varit på gång länge men där vi avvaktat bl.a arbetet i Framtid Borgholm och därför gjort ett planprogram på bl.a Kolstad 39:32 och även är på gång med ett planprogram för ny industrimark och en airpark på kommunal mark i anslutning till flygfältet. I detta ligger frågan hur man bäst kan angöra de nya områdena med anslutningsvägar till väg 136, definitivt inte förbifartvägar.
Frågan om enskilda markägare finns också i högsta grad inom detta område och jag funderar mycket över om det överhuvudtaget är meningsfullt och av samhällsintresse att inrymma mark som kommunen inte äger och aldrig ens tänkt tanken att expropriera i ett sådant här övergripande planarbete. Den största förloraren krasst ekonomiskt är sannolikt isåfall den enskilda markägaren, men med stor sannolikhet lär staden Borgholm ha tillräcklig plats att växa på utan den marken under de närmaste 20 åren tack vare kommunens framsynta köp av den utarrenderade och mycket välskötta marken på Borgholms Kungsgård. Vi får se hur frågan rullar vidare.
I planarbetet ligger också detaljplanen för yttre hamnen här i Borgholm, där vi skapar möjlighet för en byggnad som kommer att ha samma höjd som det nuvarande gräsligt fula silotornet. Dvs cirka 16 våningar. I området blir det bostäder, några handelslokaler, möjlighet till seniorboende och sannolikt även särskilt boende samt hotellboende. Detaljplanen för yttre hamnen kommer att vara klar någon gång under hösten.
Även på Ölands kommunalförbunds sammanträde under måndageftermiddagen var frågan om planer högt på dagordningen. Vi planerar att köpa ett nytt höjdfordon till räddningstjänsten i Borgholm, vår räddningschef Bengt har haft i uppdrag att se sig om lite i landet efter begagnade höjdfordon (nya kostar drygt 5 miljoner kronor) och har fastnat för en hävare som finns hos räddningstjänsten i Ljungby där man planerar nyinköp av hävare under hösten 2010. Även i Göteborg fanns ett begagnat höjdfordon till salu.
Vi planerar också att revidera Ölands oljeskyddsplan i ett stort EU-projekt som är ett ö-samarbete vid namn Baltic Master II . tidigare har de sju öarna i Östersjön deltagit i Baltic Master 1 där Tommy Eliasson representerat Öland. Det är lika viktigt för alla sju öarna i Östersjön att vara väl uppdaterade och kunna agera snabbt när det gäller att förebygga en katastrof om/när det händer en stor oljekatastrof i Östersjön.
Den båt som förliste utanför Simrishamn för några år sedan var inte ett oljelastfartyg. All den olja som då drabbade den skånska kusten var endast från båtens egna bränsletank.
Det säger en del om vilken omfattning det skulle kunna bli om en oljetanker havererar. Antalet transporter på Östersjön ökar ständigt och så även antalet oljetransporter tyvärr. Regeringen arbetar kraftfullt internationellt på att minska riskerna för Östersjön och att förbättra miljön. Det är en av de stora frågorna inför Sveriges ordförandeskap i EU som startar den 1/7.
På hemsidan http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/ais.php som man också kan nå via länk från sjöfartsmuseumet i Kårehamn på www.karehamn.eu kan man följa trafiken i Östersjön och också se vilken typ av båtar det är.
En annan plan som också är på gång för revidering är pandemiplanen i de bägge Ölandskommunerna. Under de första dagarna då vi inte visste hur snabbt svininfluensan från Mexico skulle kunna utvecklas så kändes det mycket bra att veta att vi har en hög beredskap i Borgholms kommun. Den gemensamme säkerhetsamordnaren i Ölands Kommunalförbund Anders Sporrong, gör ett mycket bra arbete.
Redan år 2006 fanns det pandemiplaner framtagna i bägge Ölandskommunerna under ledning av Anders. Dessa skall nu revideras i samarbete med de bägge medicinskt ansvarig sjuksköterskorna i kommunerna. Sedan lagen om extraordinära händelser tillkom för något år sedan så har kommunerna ansvar för planering för alla människor och verksamheter som finns /befinner sig i kommunen. Frågor som ligger i detta är exempelvis för kommunernas del hur och vilka verksamheter som skall prioriteras om hälften av personalen är sjuk osv.
Måndagseftermiddagen avslutades med möte mellan kommunledningar och socialnämndsledningar i de bägge Ölandskommunerna. Det som nu närmast planeras är förstärkt samarbete inom individ och familjeomsorgen. Detta för att bättre tillgodose enskilda människors behov och bättre organisera den kompetenta personal som finns samlat på ön där det många gånger handlar om specialfrågor i olika områden.
Det kan också komma att bli aktuellt med förstärkt samarbete inom överförmynderi. bägge kommunerna har i dagsläget hög kompetens och lång erfarenhet inom detta område ställs allt högre krav på verksamheten och det är viktigt att ha framförhållning.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar