onsdag 13 maj 2009

ROT-avdrag+ RUTavdrag=HUS-avdrag= krångligt för företagaren

Träffade nyss under lunchen en av alla hantverkarna som finns i vår kommun. Han tog direkt upp att han väntar på riksdagens beslut idag kl 13. Hur kommer regelverket för ROT/RUT/HUS-avdragen att bli från den 1/7-09?

Hans synpunkter på hur krångligt och svårt det blir för företagen med det förslag till beslut som nu föreligger stämmer precis med min och det som framfördes av många av oss ombud som var på helgens Centerstämma.
Tyvärr har de Centerpartister som förhandlat med andra partier för att få fram det förslag som föreligger till beslut i riksdagen idag inte lyckats hela vägen.

Jag vet att avsikten är att öka efterfrågan på ROT/RUT/HUS-avdrag genom att skatteverket ersätter hantverkaren eller annat tjänsteföretag och därmed göra det lätt och enkelt för kunden vilket säkert ger möjlighet till fler jobb.

Effekten för företagen, där särskilt de mindre företagen drabbas, är att de får ligga ute med pengarna tills Skatteverket betalar ut dem. Det är upp till företagaren att bedöma om arbetet berättigar till avdrag eller ej. Hur skall företagaren kunna veta om kunden tjänar tillräckligt mycket för att kunna göra det aktuella avdraget på skatten? De kan inte heller veta om kunden nått taket för avdragsrätten genom köp av andra tjänster inom ROT/RUT/HUS.

Centerstämman beslutade i helgen ett ge partistyrelsen i uppdrag att:

"Förenkla hanteringen av ROT-avdraget för företagen genom att ställa tuffa krav på skatteverket om att ge snabba besked till företagen, samt att snabbt genomföra en utvärdering om de regler som gäller och minska administrativt krångel för företagen.
Skatteavdraget bör istället regleras direkt mellan Skattemyndighet och fastighetsägaren."


Detta citat är ur Centerstämmans snabbprotokoll från område 2 Fler jobb och företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar