söndag 22 februari 2009

Förhandlingar, snögubbar och vitböcker

Äntligen ser det ut som om vi skulle kunna komma i mål med förhandlingen med Skördefestens Vänner Ideell förening. Fredagens förhandlingar runt en avsiktsförklaring kändes efter några ajourneranden mycket bra och vi är så nära det vi fått med oss som bud från kommunalförbundets senaste möte som vi kan komma med tanke på förutsättningarna. Vi som förhandlade från kommunalförbundets sida var förutom undertecknad, Kent Ingvarsson och Sune Axelsson. Det som är viktigast nu är att se till så att verksamheten rullar på inför Skördefesten 2009. Eventet betyder oerhört mycket för Öland. Jag var med som företagare redan andra året Skördefesten firades här och vi var inte många som då kunde tänka oss hur viktig Ölands Skördefest skulle komma att bli för de öländska företagen. Desto bättre att företagen och medlemmarna nu är beredda att gå in och ta ansvar för den fortsatta utvecklingen.
Det är vitt på många håll nu. Jag har haft en härlig helg i skogen. Svägerskan kom upp med fyra tonåringar, de har åkt skidor på Aboda Klint i två dagar. Själv var jag bara och tittade på backen. Insåg att jag inte ens skulle våga åka pulka i den utan nöjde mig istället med att dra barnbarnet uppför lilla backen på baksidan av vårt hus för att sedan åka i full fart ner. Fyraåringen och mormor hade nog lika roligt bägge två när vi gjorde en snögubbe idag. Vitt var det också i tidningen, jag såg att ett internt PM om Skördefesten som jag skickat till ett fåtal personer plötsligt blev en vitbok. Vitböcker skriver väl egentligen bara de som har gjort något riktigt bra och vill visa andra hur de lyckats genomföra det. Den enda vitbok värd namnet som jag sett är Eslövs kommuns beskrivning av hur de hanterade nedläggningen av Åkermans. Något vi hade god nytta av när Arla lade ner i Borgholm.
Jag brukar normalt vara försiktig innan jag skickar iväg mail och gärna vänta ett dygn med att skicka texten om jag är upprörd. Å andra sidan så beskriver texten i tidningen i de delar där jag citeras direkt precis det jag såg i fakturor och kvitton i en verksamhet som jag trodde höll hårt i pengarna under hösten 2008 efter det samtal vi haft med ledningen för verksamheten redan i juli månad. Jag ser fram emot nysatsningen och att Ölands Kommunalförbund slipper stå som komplementär och därmed kostnadsansvar. Att verksamheten inte skulle ha några offentliga medel är bara snack. Komplementären har alltid betalningsansvaret och med runt en miljon kronor i underskott för 2008 så............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar