torsdag 19 februari 2009

kul att blogga igen


Har haft en bloggpaus efter att ha bloggat i nästan ett års tid under rubriken "kommunalrådets blogg" på http://www.borgholm.se/

Syftet med bloggen där såväl som här var att spegla vardagen som förtroendevald kommunstyrelseordförande men också en form av personligt porträtt då det ju alltid finns en vardag runt oss alla som också skall fungera oavsett vilket yrke vi har i livet.

Med denna fristående blogg kan jag nu också plocka in lite politik när jag känner för det, i övrigt tänker jag fortsätta som tidigare ungefär.
Just därför är min första bild i bloggen från en alldeles speciell händelse på Alla Hjärtans Dag i helgen. Det var nämligen den dagen jag vigde vår dotter och hennes sambo. Innan vigseln döptes deras lilla dotter i Löt kyrka. Av snart fyraåriga storasystern som skulle vara brudnäbb syns endast blomsterbuketten. Fyraåringen och jag gjorde alltifrån blomsterdekorationer till brudbåge och brudbukett kvällen innan vigseln alltmedan morfar tillverkade smörgåstårtor på löpande band.
Det är tur att man har rutin efter 100-150 borgerliga vigslar... det var en annorlunda vigsel.
Det är mycket som snurrar här hemma i kommunen nu. Vi har vår tilltänkte nye utbildningschef på plats här idag. Mail och telefonsamtal från intresserade entreprenörer som känner de positiva tongångarna runt Öland och vill vara med på "båten" överskuggar idag vardagstrampet och de stora problem vi just nu har med en fullmäktigeledamot. Personen ifråga har varit en välkänd figur i mer än 30 år som ledande företrädare för ett parti som vid varje val fått 2-3 av fullmäktiges 49 platser. Jag har stor respekt för hans väljare och partikamrater, men sättet han agerar på just nu är allt annat än demokratiskt då han säger sig ha gett mig ledigt ett år och utsett sig själv vikarierande kommunalråd, skickar mail och ställer in mina sammanträden med kommunstyrelse och kommunalförbund som han själv inte ens är ledamot i samt skickar yttranden med kommunens logotype till Länsstyrelsen med egna svar där han tillstyrker sina egna överklaganden är klart jobbigt.
Dock skiner solen över torget i Borgholm och det är härligt vackert vinterväder. Det gäller att se det positiva här i livet.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar