onsdag 19 maj 2010

Gemensam värdegrund för äldreomsorgen i Borgholms kommun

Så glad jag blev när jag fick en ny broschyr i min hand på KPR i måndags. Denna gång var det nämligen en broschyr som är framtagen av personal inom äldreomsorgen i Borgholms kommun. En gemensam värdegrund för äldreomsorgen. Jag har själv jobbat i många år inom äldreomsorgen( även i andra kommuner). Jag har som så många andra i personalen varit frusterad över att ha upplevt skillnaderna mellan t.ex den självklara integritet en människa har som är kvarboende i sitt eget hem och den mindre självklarar rätten till privatliv som boende på särskilt boende ibland har haft. När en större personalgrupps arbetsplats, arbetsmiljö och gemenskap också är viktiga delar av verksamheten så riskerar man att tappa bitar som är självklara för personal som jobbar i mindre grupper eller ibland helt ensamma med de äldre i hemmen. Detta har socialnämnden i Borgholms kommun och personalen i äldreomsorgen jobbat mycket kraftfullt med att förändra och förbättra. Det känns därför jätteroligt att nu kunna få del av den gemensamma värdegrund som de tagit fram. En värdegrund som innehåller rubriker om alltifrån respekt, privatliv, självbestämmande och delaktighet till individanpassning, kvalitet, bemötande,trygghet och meningsfullhet. Grattis till ett mycket bra arbete med värdegrunden som alla vi som bor i Borgholms kommun kan vara mycket stolta över!
(f.ö blev det klart i kommunstyrelsen igår med beslutet om 500 000 kronor år 2010 till personalkläder och jag vet ju att även här pågår arbete i personalgrupper med att ta fram några olika förslag på de bästa arbetskläderna.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar