onsdag 19 maj 2010

Majoritet i Centerpartiet avstyrker airpark i Borgholm

Efter att diskussion pågått med holländska entreprenörer under flera år har frågan om airparkens vara eller inte vara kommit allt närmare i det pågående fördjupade översiktsplanearbetet Borgholm-Köpingsvik och opinionen mot blivit allt starkare.
Även om det i dagsläget finns många små, tystlåtna och drivmedelssnåla flygplan (motorcyklar kan vara värre ur miljösynpunkt)så anser de boende i Rosenforsområdet att de riskerar en kraftfull ökning av buller nivån. Många kommuninvånare ifrågasätter den miljöbelastning som fler flygplan kan komma att utgöra. Opinionen växer sig allt starkare. Jag har inte haft kontakt med de holländska entreprenörerna på ett bra tag men jag har lyssnat till vad som sägs bland Centerpartister från bl a Köping-Egby och Räpplinge samt på andra kommuninvånare och bl a boende i Rosenforsområdet. Jag ser det som mycket tveksamt att gå vidare med planerna på eventuell airpark i anslutning till Borgholms flygplats Borglanda. Jag har informerat entreprenörerna ifråga om min bild av läget. En fortsatt planering kräver en hel del kostnader i form av miljökonsekvensbeskrivningar etc. Eftersom vi i Centerpartiet är kommunens största parti så kommer vi att lyfta frågan om den fortsatta planeringen i kommunstyrelsen så får vi lyssna in övriga partiers synpunkter där och ta ställning till hur och om vi skall gå vidare med airparkplanerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar