tisdag 12 oktober 2010

Dags för omstart av Ölands Besöksnäringsutveckling

Trots bedrövelsen över gårdagens konkurs i Ölands Turist AB så måste nu Ölandskommunerna tillsammans med näringslivet snabbt hitta de lösningar som finns för att återta Ölands position och än mer stärka Öland som ett av Sveriges främsta besöksmål-året runt!

Jag har idag fått några telefonsamtal från engagerade företagare/företagarorganisationer som vill vara med och hjälpa till. Jag ser gärna att fler hör av sig så att vi tillsammans kan tänka ut de bästa planerna för framtiden. Det jag sett på TV ikväll av bl a konkursförvaltaren känns så här långt bra. Nu gäller det att så snart som möjligt få igång marknadsföringsinsatser av Öland och fortsatt väl fungerande turistbyråverksamhet inför år 2011. Eftersom vi i kommunledningarna i förra veckan anade att vi kanske behövde en plan B så har vi ett gemensamt möte för de bägge arbetsutskotten inbokat på torsdag kväll. Vi har 3,2 Mkr avsatta i budget för turistbyråverksamheten 2011 och kommer att hitta formerna för att lösa det,jag hoppas att vi också kan ta vara på den kompetens som finns hos personalen på Ölands Turist AB. Däremot varken kan (enligt konkurrenslagstiftningen) eller skall kommunerna hålla på med bokningsverksamhet.

Det finns ett antal magasin som på ett utmärkt sätt marknadsför Öland även utanför ön bl.a Ölandsmagasinet, Skördefestens Ölandsnyckel, Ölandsjournalen m.m.m.
Ölandskommunerna är också medfinansiärer i Regionförbundets projekt Vinst som fortsätter sin marknadsföring av Kalmar län inkl Öland i Danmark och Tyskland inför år 2011. Vi kommer helt klart att hitta de vägar som är möjliga för att fortsätta en framgångsrik utveckling av den öländska besöksnäringen i en ny organisation eller tillsammans med nya ägare av Ölands Turist AB. Näringslivets initiativ och ideer är varmt välkomna i vårt gemensamma arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar