torsdag 14 oktober 2010

Marknadsföringen av Öland fortsätter

Efter några intensiva dagar med anledning av konkursen i Ölands Turist AB börjar vi i kommunerna tillsammans med öländska företag och företagarorganisationer nu hitta lösningar för de mest akuta problemen med fortsatt marknadsföring av Öland som ett av landets främsta besöksmål. Mörbylångas kommunalråd Kent Ingvarsson och jag har under dessa dagar haft en mängd telefonsamtal som vi bägge är mycket tacksamma för. Vi uppdaterar varann löpande på allt det som händer och hade i eftermiddags ett bra möte med konkursförvaltaren.
Företag och företagarorganisationer har hört av sig liksom enskilda som alla delar synpunkten att nu måste vi tillsammans bygga något nytt. Vi är mycket tacksamma för alla de företag som trots konkursen och därmed stora svårigheter att få ut inbetalningar som gjorts i förskott nu ändå öppnar sina boenden för de besökare som nu kommer till Öland och har bokat och betalat via Ölands Turist AB. Vi har i enlighet med kommunallagen inga möjligheter att gå in från kommunernas sida och hjälpa till i denna situation. Vi gör däremot allt vad vi kan för framtiden och för att se till så att den löpande verksamheten fungerar. Ölands Näringslivskontor har sedan tidigare bokat Ölands deltagande i matmässan Det goda köket i Stockholm i november. Thomas Isaksson som fick Skördefestens Gyllene pumpa är en av huvudaktörerna. Sparbanksstiftelsen Öland är tillsammans med öländska företag medfinansiärer. Idag har Näringslivschef Anders Nyholm även bokat en monter för Öland på TUR-mässan i Göteborg. Ölandsmagasinet är ett av alla de företag som hört av sig för möjlighet att hjälpa till och kommer förhoppningsvis att kunna komma med ett Ölandsmagasin redan i februari så att den finns i god tid till TUR-mässan. Vi kommer från kommunernas och kommunalförbundets sida att delta med annonser och hoppas och tror att de öländska företagen också ställer upp för att säkerställa säsongen 2011 på Öland. Vi har i de bägge kommunstyrelsearbetsutskotten ikväll haft möte med regiondirektör Håkan Brynielsson och planerar nu för framtidsarbete gällande varumärke och turismstrategi tillsammans med de öländska företag som vill vara med och med stöd av Regionförbundet. Vi kommer från kommunernas sida att ta fortsatt ansvar för turistinformationen men behöver tid för att hitta organisation och struktur samtidigt som vi hoppas att kunna göra detta så snabbt som möjligt utan avbrott för alla de som vill besöka Öland. Jag ser fram emot ett antal inplanerade möten i denna fråga under nästa vecka liksom konkursförvaltarens pågående förhandlingar och arbete samt hoppas få ännu fler synpunkter och ideer via mail och telefon på hur vi på bästa sätt säkerställer marknadsföringen av den öländska besöksnäringen för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar