onsdag 12 augusti 2009

Bloggens vara eller icke vara/kommunikationens nackdelar.

Jag anser att en av grundpelarna i demokrati är kommunikation, men har den senaste tiden gång på gång fått erfara att mina svar såväl muntliga som i insändare, mailsvar,blogg m.m i de pågående planarbetena gällande framtida markanvändning i området Ekerum-Rälla-Stora Rör, liksom i områdena i Borgholm Kolstad-Rosenfors klipps av och delar av svaren tas ur sitt sammahang och vänds emot mig istället.

Mitt problem är att jag anser det viktigt att försöka svara på frågor, svaren kan över tid ändras eftersom mina liksom alla andras kunskaper fylls på under den långa process som de pågående planeringsarbetena med miljökonsekvensbeskrivningar, vägutredningar m.m innebär.
Jag har valt att publicera sign Hjalmars kommentar till min bloggtext nedan med rubrik NIMBY från den 23/7. Det finns andra klart kränkande kommentarer till min blogg i samma fråga som jag valt att inte publicera.
Jag vet inte hur man skall nå fram med budskapet att det är en process som pågår att det inte finns några förutfattade beslut, att det handlar om hänsynstagande till såväl natur och kultur som åretruntboende/delårsboende,arbetstillfällen m.m dvs helhetsutvecklingen i kommunen/regionen. Jag tycker att den insändare som kommunchefen och miljö o byggchefen hade i lördagens ÖB där de försökte redogöra för detta var mycket bra.

De politiker som valt att inte svara på alla de mail vi fått och som därmed heller inte ställs mot väggen i insändarspalterna har naturligtvis ett betydligt enklare liv, men det är inte riktigt min stil.
Föreningen Rällaskogens Vänner har via ordförande Yvonne Thoor begärt ut alla mina mail som handlar om Rällaskogen i slutet av förra veckan. Jag och kommunchefen ägnade stora delar av måndagen åt att skriva ut och sortera in bifogade filer i ett material på cirka 250 sidor, det säger en del om hur omfattande korrespondensen har varit och att jag har försökt svara på alla de mailfrågor och synpunkter som skickats till mig. Materialet ligger sedan i måndags eftermiddag på kommunchefens bord för kopiering och avhämtning av de mail som önskas.

Ovanstående och en del andra frågor på det privata planet som tagit tid och kraft gör att jag struntat i bloggandet ett tag. Tack till bla Anne Wilks på Skördefesten för uppmuntrande mail och samtal om bloggandet. Jag tycker fortfarande att texten från den 23/7 håller och väljer att inte kopiera in den här. Nedre delen av texten är viktigast där jag redogör för att allt detta planarbete har en bra bit kvar till beslut och att alla de förslag som läggs fram endast är en del av det pågående utredningsarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar