torsdag 23 juli 2009

Traktorrrace i Stenninge + inga nya texter förrän e 3/8




Folkligt och fartfyllt kan man lugnt säga att Källa-Persnäs Traktorrace som i år hölls för sjätte gången var.
Bengt Grafström var konferencier och han kunde berätta att nytt publikrekord sattes under kvällen,hela 4000 personer.

Större delen av familjen Lennartsson-Hällblad fanns på plats, iallafall minst tio personer.

Jag höll tummarna för Jens i Uggletorp som var den som hade allra bäst tid efter första kvalet, men tyvärr åkte ut i andra omgången.
Magnus i Knäppinge får ursäkta men att 18-årige Isak vann som såg så liten ut i den stora traktorn var lite häftigt.

Hastighetsrekord slogs nog också på banan. För första gången var det en specialtävling för ombyggda traktorer. Tre ekipage fanns på plats varav ett från Öland, Hans Borrhed som Bengt presenterade som en man på 50+ med en traktor innehållande 300+ i hästkrafter... Hans fick tyvärr se sig besegrad av fastlänningarna men skulle efter vad jag hörde hem och flytta framaxeln till nästa år...

och nu tar jag semester även från bloggandet till den 3/8.. eftersom jag inte har fått någor svar ännu på det mail jag skickade direkt när ordf i Rederi AB Gotland, Jan-Erik Nilsson, ringde mig i eftermiddags så får jag väl börja med att ringa några samtal ikväll.
Det är stor risk att krocken idag i Nynäshamn mellan Rederi AB Gotlands färjor kommer att påverka färjetrafiken Öland-Gotland.
Denna fjärde färja ingick från början inte i avtalet med staten men är numera en del i avtalet om det skulle bli störningar mellan Gotland och Nynäshamn/Oskarshamn.
En krock som skadar ena färjan avsevärt under högsäsong är minst sagt en allvarlig störning. Vi får se vad Rederi AB Gotlands styrelse fattar för beslut ikväll, jakten på en ersättningsfärja är förstås i full gång men det är inte enkelt mitt i sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar