tisdag 27 oktober 2009

Min framtidsvision-Öland en öppen,kreativ plats med hög tolerans!!!

Jag tillhör alla dem som med glädje och igenkännande lyssnat till visdomsord av en av den globala ekonomins mest citerade, omdiskuterade och anlitade samhälls- och utvecklingsdebattörer, Richard Florida.

Jag har som så många andra också lyssnat till de berättelser om förtryck och det inskränkta samhälle som tillsammans med sökandet efter spänning och möjligheten att komma bort från fattigdom var orsakerna till den stora emigrationen i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Sverige förlorade en mängd kreativa entreprenörer som sedermera lade grunden till världsomspännande industrier i det nya landet.
Det öppna och fria stora landet i väster som Petter Jönsson, i det gamla välkända skillingtrycket, längtade till när han for från fäderneslandet . Petter Jönsson ville bort till det stora landet i väster, där det bl a inte finns några kittsliga präster.....

Tyvärr blev det aldrig något av den pride-parad som planerades sommaren efter pastor Åke Greens fullständigt otroliga uttalanden om homosexuella i en predikan här i Borgholm. I Borgholms kommunledning var vi helt överens om att medverka till att pride-paraden skulle kunna genomföras. Det var så självklart att jag då inte ens insåg att vårt beslut i kommunledningen skulle komma att bli en nationell toppnyhet.

Jag beklagar djupt att mediadrevet återigen går hårt åt varumärket Öland på grund av uttalanden från en öländsk präst.
Sedan min tid som vice förbundsordförande för landets Centerkvinnor hade jag anledning att vara mycket skeptisk när den välkände kvinnoprästmotståndaren Dag Sandahl installerades i Högby församling på norra Öland.
Till min glädje har jag istället kunnat se ett kraftigt ökande intresse för den svenska öppna folkkyrkan och ett oerhört stort församlingsengagemang, under ledning av Dag Sandahl. Den Dag Sandahl som jag mött är en mycket trevlig person och en briljant intelligent människa.

Av det jag nu hör och läser i media så har sannolikt inte jag och Dag Sandahl samme Gud,alternativt tolkar vi bibeln precis så som man kan göra nämligen på en mängd olika sätt.
Jag tror att den svenska kyrkan har allt att vinna på kyrkomötets beslut gällande samkönade äktenskap. Den svenska kyrkan måste följa med sin tid och vara en del av samhällsutvecklingen. Vi som är medlemmar är det numera genom medvetna ställningstaganden.
Jag är i egenskap av borgerlig vigselförättare sedan 7 år tillbaka glad att vi genom riksdagsbeslut fått bort skillnaderna mellan partnerskap och äktenskap i den borgerliga vigselakten.
För mig är alla människors lika rätt och värde grundläggande för mitt politiska engagemang!
Det öppna,jämlika och jämställda samhället ger människor möjlighet att växa och att utvecklas, det möjliggör kreativitet, entreprenörskap och tillväxt.
Det tycks som om Richard Florida skulle behövas som föreläsare även här för att bidra till en vidare människossyn.

4 kommentarer:

  1. Det var en evinnerlig tur att du inte lyckades med en pridefestival, då hade du skämt ut Öland ännu mer.

    SvaraRadera
  2. Det är ingen hög tolerans du visar med dina uttalanden om Åke Green och Dag Sandahl. Fy!

    SvaraRadera
  3. Nu förstår jag varför det är 0 kommentarer under dina bloggar. Jag har försökt några gånger, men när du inte tar in det så är det ju meningslöst. Det är inte högt till tak precis, utan som det är i Centerpartiet, unket.

    SvaraRadera
  4. Jag prioriterade annat än datorn i helgen,därför kunde jag inte lägga upp dina kommentarer Ludvig.
    Jag tycker att de talar för sig själva..........
    Jag vill passa på att tacka alla som hört av sig (om än inte här på bloggen )pga att ni stödjer mina kommentarer!

    SvaraRadera