onsdag 9 september 2009

Vägverksförslag till hastighetssänkning sågas av kommunstyrelsen i Borgholm

Kommunstyrelsen igår beslutade att uppdra till kommunchef Lars Frick att direkt skriva en protest till Vägverket gällande förslaget att sänka hastigheten till 80 km på väg 136 mellan Borgholm och Ölandsbron.
Det är fullt förståeligt att man vill sänka hastigheten på sträckan Borgholm-Ölandsbron när den är hårt trafikerad sommartid,även om stora delar av den redan har ännu lägre hastighet och det dessutom sällan går att köra fortare än 70-80 km i sommartrafiken....

På östra sidan är det någotsånär acceptabelt med sänkt hastighet av trafiksäkerhetsskäl då vägarna är smala och har mycket tung trafik.

Att sänka från 90 till 80 km under höst-vinter och vår är ett ovanligt obegåvat förslag från Vägverkets sida. Ett förslag som avsevärt försämrar förutsättningarna för arbetspendling för våra kommuninvånare. Vi pratar i ett länsperspektiv om vikten av snabb framkomlighet för arbetspendlare och om kollektivtrafik som går raka spåret mellan tätorter som exempelvis Borgholm-Kalmar. Detta för att ge bättre förutsättningar för människor att bo i hela vårt län och ändå enkelt och på rimlig tid ta sig till och från arbetet. Förslaget att sänka hastigheten från 90 till 80 km på väg 136 går fullständigt tvärs emot detta arbete. Sträckan Borgholm-Ölandsbron har dessutom trafikkameraövervakning på flera håll,vilket naturligtvis i sig gör att bilisterna håller sig till de hastighetsregler som gäller idag.
Jag har tidigare på goda grunder ifrågasatt det man sagt sig kunna bevisa med olycksstatistik,den här ön är inte större än att många av oss minns de verkliga orsakerna till allvarligare trafikolyckor, ibland har vi bättre kunskap än statistiken har det visat sig.
Jag är mycket angelägen om trafiksäkerhet för våra arbetspendlare men att sänka från 90 till 80 km mellan Borgholm och Ölandsbron är inte rätt åtgärd. Den gång och cykelväg som har byggts mellan Ölandsbron och Glömminge skulle enligt tidigare löften byggas hela vägen till Borgholm för att vara klar år 2010.
Synd att vi inte spelade in de löftena eftersom samma gång och cykelväg numera kräver 80 % medfinansiering av kommunen enligt det förslaget till infrastrukturinvesteringar..............Förbifart Glömminge har plötsligt blivit mångdubbelt dyrare än vad den investering var som legat med i den nu gällande investeringsplanen. På min fråga till Vägverket om orsak til fördyring under ett infrastrukturmöte i Oskarshamn visade det sig inte finnas någon bra förklaring, jag saknar den förklaringen än, men den är säkert orsak till att förbifart Glömminge seglat bort ända bort till någon gång år 2021 eller ännu längre fram i det liggande förslaget.
Alliansregeringen har avsatt avsevärt mer pengar till vägar än vad tidigare s-regeringar har gjort.Problemet med vårt svenska vägnät är att underhållsbehovet är så fruktansvärt eftersatt sedan många många år tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar