onsdag 6 januari 2010

Suverän Trettondagskonsert i Föra kyrka



Det var en riktig höjdare ikväll i Föra kyrka höra julkonserten med Martinuskören tillsammans med mässingsorkestern I Bara Mässingen och pianisten Attila Gracza med den fantastiska sopranen Margareta Melz som solist.
Jag har hört en hel del från alla mina vänner i Martinuskören om hur roligt, utmanande och krävande det är att vara en del av en kör som leds av en hemflyttad men ännu internationellt verksam och känd orkesterdirigent, ikväll satt barnbarnet och jag så långt framme att jag förstod precis vad de menade. Att få nästan 30 personer att tillsammans sjunga Ave Maria så att det ena stunden låter som en spröd viskning för att i nästa stund vara en kraftfull körsång ger en alldeles speciell upplevelse. Det var flera musikstycken som var alldeles extra speciella, Mässingsorkestern spelade upp flera härliga traditionella julsånger, Attila Gracza och Margareta Melz samarbetar sig igenom fantastiska musikstycken, kraftfullast var det nog ändå på slutet med O helga natt som traditionellt är en sång för en manlig stämma. Margareta Melz tolkning var lysande och samarbetet med kör, orkester och dirigent Johan Arnell oerhört vackert och givande.
Kvällen avslutades med att en välfylld Föra kyrka fick i uppdrag att sjunga så taket lyfte sig i Dagen är kommen och det var faktiskt inte långt ifrån... :-)..
En härlig kväll som dessutom blev ännu bättre av att jag hann gratulera min klasskompis Lippa (en dag försenat) på 50-årsdagen. Själv har jag långt kvar till 50... :-D.. tänker för övrigt rymma.

På hemvägen passade jag på att ta ett kort på julbelysningen hos barnbarnets granne, helt rätt, detta är bara en liten del, ett otroligt arbete (och sannolikt en otrolig elräkning) ligger bakom detta sätt att glädja alla oss andra så här i vintermörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar