onsdag 13 januari 2010

Webcamera with traditional dance around the Christmas-tree on marketplace in Borgholm this evening

Ikväll är det TjugondagKnutsdans kring granen på Borgholms torg,en tradition som pågått mer än 50 år, ett samarbete mellan kommunen och företagarna i Borgholm. Det brukar vara mycket folk, god stämning och full fart på Wäinö Björklunds fingrar på dragspelet. Jag har varit med de flesta av de sista 10-15 åren, jätteroligt.

On the webpage www.borgholm.se you have a yellow field on the left side with a link to our webcameras,(Webkamera) there are two of them over the marketplace in Borgholm.
At 6 o´clock this evening in Swedish time will we start the dance. It´s then 3 o´clock in the morning in China.. :-).. and 1 o´clock in the afternoon in Rockford, USA.. :-). You are warm welcome to enjoy us on the marketplace in Borgholm thrue the webcameras.

I övrigt så är större delen av dagens möten inställda, jag fick i måndags tillbaka en lista (inlämnad i torsdags då jag var ledig)med markerade mail från den person som begärt ut mina och en ksau-kollegas mail för år 2009. Helt rätt enligt offentlighetsprincipen. November och december finns kvar i kommunservern, men mycket har jag slängt när jag sorterat. Vi vet väl alla vilket mailflöde vi får och inte blir det mindre av att jag inte klarat av att få bort alla händelsemailen från min facebook. Det är spännande hur snabbt sociala medier växt som politiskt arbetsredskap och samtalsforum.
I mitt facebooknätverk har jag nästan alla kommunalråden i Kalmar län, EU-parlamentariker, riksdagsmän, vänner i politiken i övrigt från vänster till höger, tjänstemän och andra kontakter på departement och andra organisationer/myndigheter m .fl. Bland mina cirka 200 kontakter har jag däremot bara ett 15-tal från familj och vänner.I mitt nätverk finns också fyra journalister så i min facebook finns inte ett dugg som inte är offentligt i högsta grad.
Kommunchefen fick bara utbegärt sin e-post från 1/1 år 2010, men det är klart att det ändå är en hel del att gå igenom. Kanske man borde använda telefonen oftare igen. Det är lätt att förledas till att använda mailen onödigt mycket eftersom det den vägen alltid går att få tag på folk som då kan svara när de har tid.

Vi vill inte gärna riskera att lämna ut exempelvis företagare som står inför satsningar/etableringar/ideer av olika slag och vill ha tidig kontakt med kommunledningen. Nu skall jag igång med sortering av hela den låda med mina utbegärda mail som IT-avdelningen skrivit ut. Jag ser fram emot en trevlig och rolig dans kring granen ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar