torsdag 28 januari 2010

Kostpolicy på gång

Pratade igår med Benny,VD för Borgholm Energi som sedan några år tillbaka driver kostverksamheten på uppdrag av kommunen. Vi har nu, som så många andra, en jättespännande diskussion om maten,köken och framtiden. Lite märkligt är det möjligen att de negativa inläggen i debatten inte drivs av barn och gamla eller deras anhöriga som är de som äter den mat som lagas. Tvärtom så uppger många i de grupperna att maten har blivit allt bättre det senaste året.
Vi skall nu ta fram en kostpolicy och tänkte ha lite inspirationsmöten i samband med detta. I Centerpartiet och säkert också i andra partier har vi tillsatt en politisk arbetsgrupp som jobbar med frågan, jag har bla därför haft en del kontakt med Camilla Sparring i Matupproret som är engagerad och positivt pådrivande när det gäller utvecklingen av framförallt offentligt tillagad och serverad mat.
Benny och jag hoppas nu att Camilla, eller någon av de andra kända matdebattörerna TV-kocken Carola t.ex, kan komma ner till oss här i Borgholm och hjälpa till att inspirera i inledningen av vårt arbete. Kontakterna pågår för fullt.

1 kommentar:

  1. Hej Lisbeth!
    Du säger att det inte är anhöriga? Barn? Eller äldre som klagar??? Jag sitter i matgruppen för det ev nya policyn i Centern. Jag har två barn i Åkerboskolan, jag kör och serverar mat till de äldre! Min son har haft diskutioner i skolans matråd med KOSTCHEF Elisabeth Grahn men inte fått gehör mer än att det är den mat som är för de pengar som finns och det är politikerna som bestämmer det!! Så kom inte och säg att det inte finns de som säger något! Jag har serverat er mat från skolköket på ett Centermöte då alla var överens om att de inte ens kunde tala om vad det var och INGEN smakade för det lukta så illa!!
    Jag vill se en förändring av kosten och organisationen! Det ska vara människor som gillar mat och kan sin sak precis som det ska vara i alla led!!
    Fram med omsorg och kunskap!
    Ann Nilsson

    SvaraRadera