fredag 16 juli 2010

Ormhopp ,rådjur och Kärrknipprot i Petgärde




Var en sväng till fågeltornet i Petgärde träsk i förrgår.Promenaden från parkeringen vid östra landsvägen till fågeltornet går på en strövstig fylld av vackra blommor runtikring. Jag brukar alltid vara extremt, nästan larvigt, försiktig när det gäller huggormar men glömde totalt att se mig för på marken när vi närmade oss tornet. Plötsligt fanns liksom huggormen under mina fötter...med huvudet lyft... vi var bägge lika angelägna om att vi skulle kunna ta oss så långt ifrån varann så fort som möjligt.. Jag vet inte hur länge jag hade bägge fötterna i luften utan att kunna sätta ner någon av dem... men det kändes som en evighet.
Med hjärtat kvar i halsgropen kunde vi sedan titta från fågeltornet ut över de vackra markerna i Petgärde träsk, ner mot Östersjön. Strax norr om Petgärde ligger Djurstad Träsk som är en central plats i Johan Teorins spännande bok Nattfåk.
Vi såg rådjur och rovfåglar (av något slag..:-)) samt massor av fjärilar och blommor under vår korta stund i fågeltornet. Nattviolen doftade härligt i sumpskogen, det fanns fler orkideer som fortfarande blommade samt gott om Kärrknipprot.
Sedan blev det istället bad i Kårehamn, långgrunt, 23 grader varmt och lagom mycket folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar