torsdag 15 juli 2010

Uselt av Telia!

För andra gången denna sommar drabbas nu norra Öland av störningar i Telias mobila bredbandsnät. Det är oacceptabelt att Telias kundtjänst svarar att det inte är en prioriterad fråga när företagare från norra Öland ringer för att påtala felet. För företagen innebär det stora inkomstbortfall eftersom kunderna inte kan betala med bankkort,för privatpersoner innebär det t.ex en allvarlig säkerhetsrisk när det telefonnät som brukar fungera i det egna fritidshuset är ur funktion. Telias egen affärsidé ligger oerhört långt ifrån den verklighet som vi vet råder på norra Öland. Många av företagen och besökare från hela landet byter nu operatör, Borgholms kommun är än så länge kund hos Telia men det krävs framöver en rejäl skärpning när det gäller Telias förmåga att leverera utlovade tjänster och en rimlig service även för oss ölänningar och besökare här. Från borgholms kommun sida har kommunchef Lars Frick och jag skickat en irriterad skrivelse som vi skickat till Telias ledning med kopia till infrastrukturminister Åsa Torstensson.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tyvärr har det varit långdragna problem på norra Öland precis som du skriver. Detta beror på att åskan slagit sönder utrustning på basstationen som står där, vilket lett till många och komplicerade fel.
    Våra tekniker har varit ute vid ett flertal tillfällen och åtgärdat de fel man har hittat. Det har då funnits täckning och det har gått att ringa bara för att sedan sluta fungera igen. Detta har dessvärre upprepats varje gång teknikerna har varit ute. Därför har vi trott att felet varit löst trots att det sedan visat sig att så tyvärr inte var fallet.
    Vi har därför vidtagit ytterligare åtgärder men på grund av att det var komplicerade fel drog det ut på tiden. Senast igår var våra tekniker ute igen för att rikta om den 3G-mast som finns i området och laga ytterligare utrustning.
    Felet är nu åtgärdat, men vi har fortsatt övervakning för att säkerställa detta, och vi har även gjort förberedelser för att snabbt kunna få ut en så kallad mastvagn om så skulle behövas.
    På grund av att felet är så pass komplicerat har vi dessvärre inte kunnat förutse att det skulle dra ut så pass lång tid.
    Vi har, och har hela tiden haft, hög prioritet att lösa detta. Det är beklagligt att vår kundtjänst har gett annan information.
    Vi undersöker nu möjligheten att utöka 3G-nätet på Norra Öland och därmed kanske kunna undvika liknande problem framöver. Dessvärre är det svårt att skydda sig mot åskan till hundra procent vilken är grundorsaken till de problem som har varit.
    Med vänlig hälsning
    Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

    SvaraRadera