torsdag 19 november 2009

Kultur med nya ögon-Kollektivtrafik m m

Det är lite konstigt att det här diskuteras om ett "försvunnet" kommunalråd..Detta trots att de flesta av mina kollegor har uppdrag på högre nivå än den egna kommunen. Mitt tillfälliga uppdrag som ordförande i länets arbetet med Kultur med nya ögon tar cirka en dag per vecka. Faktum är ju att jag ändå sitter alltsomoftast i möten i sammanträdesrummen på tredje våningen istället för på mitt kontor i vanliga fall, skillnaden nu är att jag får fixa mycket av e-posten och telefonsamtalen på mötesfria kvällar hemifrån istälelt för från mitt kontor för att hinna med jobbet. På dagens regionförbundsstyrelse deltog jag av två skäl det ena som ordförande för arbetet Kultur med nya ögon, det andra i egenskap av kommunstyrelsens ordförande i Borgholms kommun, extrainkallad pga den pågående utredningen om kollektivtrafiken i Kalmar län, en mycket viktig fråga för oss i Borgholm.Jag är bland de 4 kommunalråd som har intervjuats och utredaren hade på ett mycket bra sätt fångat våra åsikter, där jag då samlat på mig synpunkter från andra mindre kommuner i länet. Arbetet fortsätter nu i Regionförbund med en mindre arbetsgrupp under vintern. På mötet deltog flera öländska företrädare som kunde konstatera att Borgholms kommunalråd i högsta grad var närvarande och dessutom håller den öländska flaggan riktigt högt i det länsuppdrag jag nu är inne i slutspurten på. Det finns enligt min uppfattning inget bättre exempel på kulturens betydelse för tillväxten än Ölands Skördefest. En hösthelg som för tretton år sedan var en alldeles vanlig helg men tack vare kulturentreprenörerna Rolf Attoff, Sven Ekberg tillsammans med Anne Wilks, Jörgen A, Stefan A m fl har det blivit en helg som har en enorm betydelse för den öländska ekonomin inom alltifrån föreningsliv till konstnärer och gårdsbutiker.
Jag uppskattade väldigt mycket det engagemang som frågan om Kultur med nya ögon väckte i Regionförbundets styrelse , många intressanta synpunkter framfördes. Däribland behovet av en gemensam bokningsplattform för Kalmar län. Måste vi länsinnevånare betala dyrt för att åka på t.ex teater i Stockholm när vi har så många bra arrangörsföreningar för Riksteatern, Byteatern,Länsmusiken osv runt om i länet bl.a i Hultsfred. Hur kan vi då tillskapa möjligheten för oss i hela Kalmar län och i regionen runt ikring oss att lätt få kunskap om vad som finns att gå på, att kunna boka enkelt t.ex teaterbiljett och hotellövernattning i Hultsfred??? Vi var också några stycken som träffade Stefan Ö på Rockarkivet under lunchen. På Rockcity finns en samling av pop och rockhistorien som sannerligen borde vara av nationellt värde. De enda statliga musikarkiv som finns är jazz och visarkivet som ligger i Stockholm. Hur tillvarata, levandegöra och få med musikhistorien? Ser med spänning fram mot den nationella utredning som pågår.
Kalmar kommuns arbete är mycket intressant, framtagandet av en kulturstrategi har kommunstyrelsens arbetsutskott som ledningsgrupp. Här finns ett övergripande synsätt mellan förvaltningarna som ligger helt i linje med kulturutredningens och SKLs aspektpolitik, här finns nytänkandet och ett ledande arbete i kulturutveckling. På hemvägen ikväll var jag bara tvungen att ta en extra sväng runt kulturkvarteren och belysningen där. Jag såg och hörde det pumpande hjärtat under trädet intill Konstmuseet häromkvällen, de vackra purpurfärgade gatlyktorna, de röda lyktorna, den blå fasadbelysningen. Mycket sevärt.
Dessförinnan var vi några stycken som passade på att titta in på Virserums Konsthall som nu är i slutspurten på en fantastisk utställning vid namn med Unga Ögon.
Vi guidades runt av producenten Elin och fick ta del av en mycket imponerande utställning som växt fram sedan straten i början av oktober. Cirka 900 ungdomar från Kalmar län har besökt utställningen och varit med och deltagit med alltifrån egan texter till små lerfigurer hängande ifrån taket eller donerade personliga gåvor skänkta till utsmyckningen av tornet mitt i lokalen. Det var en mycket spännande utställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar