tisdag 24 augusti 2010

Hur gör man på andra håll???

Jag tycker det är viktigt att se sig om ibland och hitta lyckade exempel på hur man gjort på andra platser. Som turist är jag nog för mycket kommunpolitiker:-)... jag funderar gärna på hur man gjort i planerings- och utvecklingsfrågor, utsmyckning och intressanta företagsetableringar. I sommar har jag haft en hel del lediga strödagar mellan uppdragen här hemma och tittat lite på bl.a Tranås,Västervik, Norrköping, Gränna, Vimmerby, Aneby och Söderköping.
Vi ölänningar är som regel högst ovilliga att stå i kö, men tack vare möjligheten att se slussarna i Göta Kanal kunde jag övertalas att turas om i kön till glassrestaurangen intill och den glass som serverades efter en dryg timmes köande var värd tiden. Kön blev under tiden ännu längre, sannerligen att detta företag har hittat rätt affärsidé och dessutom var tidigt ute med etableringen och därmed välkännt.


Inför ombyggnationen av torget i Borgholm som jag hoppas vi kan få igång nu under vintern redan så är naturligtvis torgmiljöer lite extra, torget i Vimmerby har jag sett både som "allsångsledare" till Micce Rylanders band från den trevliga scenen och tillsammans med barnbarnen som lekt vid den fina båten. Ett välkomnande och välbesökt torg för alla där vi har en hel del att lära här i Borgholm.



I Aneby finns Smålands högsta vattenfall, det har tillgängliggjorts för besökare med hjälp av långa trappor med utsiktsplatser på flera ställen, ett genuint café och en fin hemslöjdsbutik förstärker kvalitetstänkandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar