onsdag 23 december 2009

Klimatlöfte som julklapp eller nyårslöfte

Vi är många som tycker att världens ledare borde kunnat åstadkomma betydligt mer under klimatmötet i Köpenhamn!! Alla vi kan nu själva åstadkomma en hel del genom att ge varann eller oss själva klimatlöften i julklapp eller som nyårslöfte.

Jag avgav mitt klimatlöfte häromdagen på www.minplanet.se/kalmarlan , det är lätt och går snabbt. Jag gick först in på klimatkalkylatorn för att se hur mycket koldioxidutsläpp som jag ansvarar för och trots att jag tycker jag är försiktig och tänker på miljön så visade kalkylatorn att jag bidrar med nästan 8 ton per år...Hua..

När jag sedan fyllde i klimatlöftet så visade det sig att jag med ganska enkla medel faktiskt kan spara nästan 3 ton koldioxidutslöpp per år!! Jag måste bli ännu bättre på att sortera sopor, minska ner en del på nyinköpen, (nyttigt och bra sätt att spara pengar) handla klokare dvs mer av säsongens grönsaker och ännu mer närproducerade varor osv. Inte svårt alls egentligen.
Om vi gör lite var och en av mänskligheten så kan vi åstadkomma betydligt mer än världens ledare vågade göra i Köpenhamn...

På www.minplanet.se ser jag att Kalmar län är det län i landet där flest klimatlöften avgetts.
Dessutom ligger Borgholms kommun på 3e plats av kommunerna i Kalmar län. Det finns gott om plats för många fler att avge klimatlöften och det vore väl himla kul om Borgholms kommun börjar det nya året med att bli den bästa kommunen i Kalmar län när det gäller antalet klimatlöften!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar