onsdag 3 februari 2010

Snöigt Borgholm......

På webkamerorna via kommunens hemsida www.borgholm.se kan man se att nu har vi faktiskt fått så mycket snö att det räcker gott och väl..... grabbarna på Borgholm Energi och alla de entreprenörer som kör plogbilar gör ett fantastiskt arbete!!
(även om jag inte är så jättepigg när snön plogas på Storgatan utanför mitt fönster kl 05 så gläds jag likväl åt att jag har förmånen att slippa skotta själv.... jag fick min dos av snöskottning i helgen...) Att Storgatan måste plogas tidigt är självklart, det har gått riktigt bra att få undan snön sedan skyltarna om det parkeringsförbud som gäller mellan kl 06 och 09 kom upp.

Nu har vi som är invånare sannolikt hunnit vänja oss vid snödjupet. Förra veckan fick jag ett antal upprörda telefonsamtal, det senaste kl 23.20 och som tidigast 06.30 angående synpunkter på brister i snöröjningen... Vi är vana här på ön med att ha i det närmaste barmark året om och det är klart att det upplevs som besvärligt när snön utgör ett hinder.
Men ljust och vackert är det, den vita snön gör att det märks ännu mer att det ljusnar alltmer såväl morgnar som kvällar. Snart kan vi se fram emot vintergäck, snödroppar, krokus och tussilago.... Lite grönska skulle inte skada vid och på Storgatan heller. Infarten till Borgholm behöver bli vackrare, egentligen skulle jag helst vilja slippa stoppljusen men det är tveksamt om det ryms en rondell där.
Det blev jättefint vid Q8 macken när den brokiga samlingen reklamskyltar som så många haft synpunkter på byttes ut mot en enhetlig skylt. Det skulle gärna kunna vara mer ombonat utmed hela Storgatan ända ner till Tullgatan, det finns gott om plats. Från Framtid Borgholms sida finns det önskemål om trädplanteringar ( i krukor m tanke på ledningar i gatan) på 2-3 träd per kvarter från Tullgatan och ner till hamnen. Flera av företagarna kan tänka sig att sponsra träden. Så snart går vi mot en både ljusare och förhoppningsvis grönare och vackrare stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar