onsdag 22 april 2009

Baltic Master II -ny oljeskyddsplan på gång på Öland

De sju stora öarna i Östersjön -B7-har varit en del av det internationella projektet Baltic Master som inkluderat alla länder runt Östersjön. B7s gemensamma representant i Baltic Master är Ölands Kommunalförbunds vice ordf Tommy Eliasson.
En av huvudfrågorna i Baltic Master har varit de stora risker som Östersjön utsätts för pga det kraftigt ökade antalet oljetransporter i detta känsliga och särskilt skyddade innanhav.Vi är glada att bla vårt intensiva lobyarbete har lett till att Bornholm blivit en "refug/trafikdelare" i Östersjön,vilket minskat risken för olyckor pga mötande båttrafik.
Den båt som för något år sedan gick på grund utanför Simrishamn och orsakade en stor oljekatastrof hade "bara" olja nog för sitt eget drivmedel och helt annan last i frakten.
Om en riktig oljetanker går på grund så finns det i dagsläget inte ens tillsammans i alla länder runt Östersjön sammantagen kapacitet att klara ett så stort oljeutsläpp på ett hyggligt sätt.
Det finns länkar som visar hur trafiken i Östersjön går just nu och vilka båtar som är oljetankers, vad det heter osv. Du hittar dem lätt om du går in på http://www.karehamn.eu/
och därifrån klickar dig vidare till trafik på Östersjön.

Baltic Master går nu vidare i steg två. Baltic Master II kommer att möjliggöra att förnyade oljeskyddsplaner tas fram för kustkommunerna. Öarna Gotland, Bornholm och Ösel har nappat på detta och nu föreslår vi i Ölands kommunalförbunds arbetsutskott också att Öland deltar i detta projekt.
Som projektledare föreslår vi vår ölandsgemensamme säkerhetssamordnare Anders Sporrong, mycket av arbetet måste sedan ske inom kommunernas miljöavdelningar, inom de tekniska avdelningarna,kommunledningarna osv.
Vi har en äldre men bra oljeskyddsplan som grund och vi har också den av Länsstyrelsen för något år sedan framtagna digitala miljöatlasen som bas. Här handlar det dessutom om särskilda hänsyn beroende på säsong till exempelvis strandängar, fågelskyddsområden, badplatser eller campingplatser.
Den öländska räddningstjänsten har stor kunskap i oljeskyddsfrågan och om det värsta skulle inträffa så är det räddningstjänstens förmän som leder såväl sina egna styrkor som frivilligarbetare i ett strandrensningsarbete.
Här finns också en första dialog med exempelvis LRF påbörjad där det finns ett stort antal lätta transportmedel i form av exempelvis fyrhjulingar men även motorcyklar är av intresse för att ta sig fram i natur som normalt inte är trafikerad. Räddningstjänstens egna fem bandvagnar är liksom inte det första man tar till...
Det finns en liten oljeskyddsdepå inom Räddningstjänsten Öland, vårt ansvar ligger inom hamnarna och för den delen finns det länsar att avgränsa oljeutsläppen med.
Det finns också ett antal stövlar att fördela på oljeskyddssanerare och bla mindre mängder strö att skydda strandkanten med i det lagret.
Det finns även nationella depåer för oljeskydd och om jag minns rätt så är den depå som vi för något år sedan besökte i Blekinge fortfarande kvar. (Trots sammanläggningar)Som sagt så är den internationella beredskapen usel i förhållande till de miljökatastrofer som kan inträffa.
Jag är stolt över att Ölandskommunerna tillhörde de få som sa nej till provborrningar av olja i Östersjön, det känns mycket bra att vi för en tid sedan fick stöd i vårt nej av den svenska regeringen.
Jag undrar hur våra vänner i den ryska vänorten Zelenogradsk i Kaliningradenklaven ställer sig idag till de ryska oljeborrtornen strax utanför deras kust?
När vi för några år sedan tog upp frågan med dem så såg de inga som helst problem i detta. Det visade sig att de hade en intäkt från oljeborrtornen under de första åren. Detta samtidigt som Zelenogradsk jobbade hårt för att återta sin position som den välkända kurort den var (Königsberg)innan andra världskriget.
Kortsiktiga pengar kan aldrig kompensera den enorma miljöskada som en havererad tankbåt eller oljeborrtorn skulle orsaka Östersjön. Vi har ett ansvar för kommande generationer och för en Östersjö som är värd en betydligt bättre och riskfriare framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar