torsdag 23 april 2009

Världsbokdagen!!

Idag firar vi världsbokdagen. Biblioteken i Borgholms kommun är som vanligt i full gång med aktiviteter och bjuder in till författarträff.

Mitt lästips till världsbokdagen denna gång är förstås Johan Theorins andra bok Nattfåk.

Jag älskar att koppla av med svenska kriminalromaner. Jag har förstås läst Skumtimmen och följt såväl den nationella som internationella uppmärksamhet boken med sin utgångspunkt i det öländska landskapet och människorna här fått och gläds nu över planerna på filminspelning.

Jag tänkte förstås att det måste vara oerhört svårt att komma med en lika bra uppföljare men
Nattfåk är en bok som trollbinder sin läsare från första till sista sidan.

Den gamla Ölandsgårdens historia i kombination med den unga familj som flyttar in med sina egna levnadsöden i kofferten. Den charmfulle åldrade skarpsynte Gerlof på Marnäs ålderdomshem.
Vardagsnärhet, kärlek, brott, våld, människoöden, Öländska historiska berättelser och sägner, spöken, den unika öländska naturen med dess skiftningar och närhet till havet. Allt finns i Nattfåk..
När man är så hemma i bygdens centrum som jag är så blir boken ännu bättre av att lämna spelrum för fantasi i valet av platser för berättelsen. Ärligt talat är jag glad att jag inte begrep att förebilden till bokens Offermosse sannolikt är den mosse som för min del bara ligger en kilometer hemifrån... Isåfall hade jag kanske inte vågat ägna stora delar av sena nätter till sträckläsning av denna mycket spännande bok. Nattfåk är dessutom en av få böcker som blir ännu bättre när man läser om den och får med sig alla detaljer med nya ögon.

Jag läser mycket och gärna, jag gillar också talböcker, med en bra bok så är alltifrån strykning till fönstermålning riktigt roligt och spännande. Särskilt gillar jag att lyssna till eller läsa något av Mari Jungstedt, Åsa Larsson, Johanne Hildebrand, Liza Marklund eller Karin Wahlberg. Fantastiska författare.

Dessutom så finns det faktiskt inget bättre att koppla av med en sen kväll/natt när huvudet är
fullt av tankegångar runt kommunala vardagsbekymmer än en riktig Nora Robertsbok...
Det är inte för inte hon är en av världens mest lästa författare. Man behöver inte tänka ett endaste dugg. Slutet är alltid förutsägbart och researchen i historien är alltid fantastisk, sättet att väva ihop berättelsen är oerhört bra när hjärnan bara behöver avkoppling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar