tisdag 14 april 2009

Succe´påsk på Öland

Vilken fantastisk påskhelg vi haft i år. Soligt och härligt vårväder och massor av folk på ön.
Påskaftonens Äggröra i Runsten hade massor av besökare, i dagens Barometer stod det att det varit mellan 5000 och 7000 människor där. Jag och svärmor var nere på eftermiddagen och strosade runt i en fantastisk vävutställning i Hantverkshuset, köpte rökt lamm och cabanosser på Runstens Gårdsbutik. Tittade på skolbarnens utställningar på Thuressons Ägg och på lokalt hantverk och livsmedelsprodukter vid Rungården. En kvinnlig företagare hade en fantastisk vacker silversmyckesutställning där, hennes specialitet är trollsländor och jag föll naturligtvis pladask.
I Borgholm var det massor av folk. Jag har varit runt i flera butiker i eftermiddag eftersom maken fyller år idag och samtliga butiksägare jag träffat är mycket glada över den stora mängden besökare på ön under påskhelgen.
Vi behövde verkligen en riktigt bra påsk på Öland. Förra årets tidiga iskalla påsk var näst intill katastrof för många butiksägare som hoppats på en bra helg.
Årets påsk slog istället alla förväntningar och det finns rätt många som säger att de aldrig sett så mycket folk i Borgholm en påskhelg.
Själv kände jag lite halvpanik när jag kom till torget på påskafton strax innan mitt förannonserade vårtal. Jag insåg att torget var minst sagt välfyllt och att efter vår härliga Mässingsorkester Bara Mässingens framträdande så var det mitt tal som gällde..
Med god hjälp av Framtid Borgholms centrumledare Peter Adolfsson, Borgholms Slotts Jan-Åke med högtalaranläggning och många söta utklädda påskkärringar och påskgubbar, som jag bad komma fram,vinkade vi allesammans ut mot världen i kommunens webkamera med våra gula ballonger.

Faktum är att rätt många har spontant sagt att jag höll ett mycket bra tal, men det är å andra sidan inte svårt att hålla positiva vårtal när man är kommunalråd i en kommun där det råder så stor investeringsvilja och händer så många positiva framåtsyftande saker.

Jag hade söndagen och måndagen ledig och passade på att njuta av sol och vackert väder. Idag har vi haft möte med kommunstyrelsens arbetsutskott hela dagen.
Äldste sonen bad mig idag hämta nya bromsskivor på GE motor så han skulle hinna byta dem innan besiktningen av bilen. Jag traskade in i lokalen på industriområdet och konstaterade med en snabb blick att jag hamnat på ett ställe med ett sortiment långt utöver det normala för en öländsk butik/verkstad. Det är bara att erkänna att man som kommunalråd alltid lär sig nya saker. När jag frågade de bilintresserade ungdomarna här hemma så bara skakade de på huvudet.. klart är att mamma/svärmor har noll koll... Helt rätt.
Inte visste jag att http://www.chassit.se/ har sin bas i Borgholm och försäljning ut över hela Europa. Nog visste jag att Gert Engelholm alltid jobbat med bilar och bildelar men inte i den omfattningen. Det visar än en gång att med Öland som utgångspunkt finns stora möjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar