torsdag 16 april 2009

Kommunal utvecklingsplanering-inte enkelt...

Rubriken är ett konstaterande efter förra veckans planeringsmöte med Länsstyrelsen och dagens planeringsmöte med Vägverket.
Även om vi alla i stort sett vill samma sak så är resurserna begränsade och det öländska landskapets särprägel med alla dess fornminnen och riksintressen ett bekymmer på kostnadssidan. Vem skall ta kostnaden för utveckling som ger möjlighet till fler jobb och fler åretruntboende i ett landskap fyllt av riksintressen,naturreservat och en mängd andra skyddsvärda egenskaper??
Länsstyrelsens syn på och förståelse för Böda Sands projekt med stugor relativt nära Natura 2000 och relativt nära Östersjön kändes mycket positiv. Böda Sandprojektet kommer att bidra rejält till förlängd säsong på norra Öland.
Däremot kändes möjligheterna till bra infart till framtida industri-airpark- och bostadsområden för Borgholms del, vid Rosenfors i en sträckning strax bortanför Vasahuset med anslutning till rondellen vid Karlshöjd, betydligt svårare. Stora delar av detta område innehåller sannolikt fornlämningar.
Enbart en förundersökning på en av de nu aktuella fd åkrarna i området beräknas kosta en halv miljon kronor! Vad eventuella utgrävningar kan komma att kosta därefter står i stjärnorna.
Det här är Borgholms stads enda möjlighet att växa med fler tomter.
Den kommunala delen av åkrarna sköts på ett föredömligt sätt av en arrendator men har ända sedan 1930-talet varit tänkt som framtida utvecklingsområden. Är det rimligt att en ensam kommun framöver skall ta hela kostnaden för nationella intressen??
Mark som detaljplanelagts så sent som på 1980-talet i Köpingsviksområdet aktualiseras nu för helt nya omprövningar av om det finns behov av att göra arkeologiska undersökningar. Kostnaderna flyger upp i hundratusenlappar. Det enda i marken som ändrats sedan tidigare godkännande för exploatering beslutades i samband med detaljplanearbetet kan väl rimligen vara om någon grävt ned exempelvis en död hund...
Även Borgholms Slott och Solliden behöver en bättre och säkrare anslutning till väg 136. Detta var också en av punkterna vid dagens möte med Vägverket. Kommunens tanke har varit att göra en oval rondell strax söder om nuvarande infart och då som sagt även med anslutning upp mot Rosenfors. Vi hade en intressant dialog med Vägverkets företrädare och flera funderingar runt såväl alternativa anslutningspunkter som andra lösningar för slottsinfarten.

Trafiksäkerheten Rälla-Stora Rör-Ekerum diskuterades också. Som det är redan idag med alla ungdomar gående till bussarna i vägkanterna tidiga mornar och sena kvällar samt mängder med in- och utfarter så instämmer vi från kommunens sida helt i Vägverkets synpunkter på behovet av bättre trafiksäkerhet. Det är närmast ett under att det inte händer fler olyckor.
Det behövs egentligen redan nu gc-tunnel under vägen på åtminstone en plats utmed sträckan Rälla-Stora Rör.
Kruxet är att inte heller denna regering ger sig när det gäller kommunala och företagsmässiga medfinansieringar i den infrastruktur som vi tidigare sagt vara ett statligt ansvar.
Detta har ytterligare förstärkts under många år då kommuner och regioner oavsett politisk majoritet såväl förskotterat som medfinansierat stora pengar i vägbyggen.

Kraven på medfinansiering i samtliga väginvesteringar är nu glasklara från Vägverkets sida.
Det var dock en negativ överraskning för oss i kommunen att den separerade gc-väg utmed väg 136 mellan Glömminge och Borgholm som vi uppfattat som finansierad och planerad att vara färdigbyggd år 2010 inte alls är självklar och finansierad. Av trafiksäkerhetsskäl är denna gc-väg ett måste för både boende och besökare dels under den mörka delen av året, dels på en periodvis mycket hårt belastad och alltför liten väg 136.
Ytterligare frågor under vägverksmötet var förstås förbifart Glömminge som avsevärt skulle underlätta arbetspendling till Kalmar med omnejd, överfartsvägarna Runsten-Glömminge och Högsrum-Gärdslösa samt östra vägens utfart i Köpingsvik och förstås våra gemensamma fortsatta åtaganden som följd av det fördjupade översiktsplanearbetet i Löttorp.

3 kommentarer:

  1. Sorry Göran. Jag borde inte använt förkortningen gc-väg, det är ju inte så många år sedan jag själv undrade vad det betyder..:)
    gc-väg står för gång- och cykelväg. Utmed väg 136 har ju en förbättring av trafiksäkerheten för gående och cyklister skett sedan kantlinjen "naggades" men det som behövs är en separerad gång o cykelväg alltså med en liten bits avstånd. Väg 136 mellan Ölandsbron och Borgholm är ju trång och hårt trafikerad såväl morgnar som kvällar för att inte tala om sommartid. Tydligen är det så att finansieringen av denna gång o cykelväg inte är klar längre än till Glömminge(det som är byggt från bron utmed nedre vägen) enligt Vägverket.

    SvaraRadera
  2. Tack,
    Jag vor nog lite snabb med avtyckaren. När jag tänkte en stund kom jag på det...


    Tack
    Göran

    SvaraRadera