torsdag 23 juli 2009

NIMBY- eller livet lugnare utan planeringspersonal

Efter att Borgholms kommun under hela 1990-talet legat långt efter i markanvändningsplaneringsarbetet kunde vi under år 2002 ta beslut om en väl processad och framarbetad kommunal översiktsplan.

Under många år låg vi också efter i detaljplanearbetet och det har tagit tid att komma ifatt. Det blir liksom en cirkel man trampar runt i eftersom det då blir så att miljö o byggnadsnämnden får enormt många ärenden som annars kunde tagits på delagtion av personal.
Under några år lät vi exploatörer ta fram planer själva med hjälp av externa konsulter, men kommunens personal har åtskilligt med arbete att gör ändå o processen och själva kunskapen om helheten i ärendet landar någonstans mellan konsultfirman och kommunen. Vi är i gott sällskap med många andra kommuner i dessa frågor men i Borgholms kommun har vi förmånen att ha ett så pass stort intresse för nybyggnation och investeringar att vi har kunnat bygga upp en mycket kompetent personalgrupp på plan o bygg sidan samt på miljösidan och finasiera detta till nästan hundra procent med avgiftsuttag i form av planavgifter/bygglovsavgifter och avtal med exploatörer.

Men ärligt talat var livet i kommunpolitiken oerhört mycket lugnare innan vi hann med detta arbete med fördjupade översiktsplaner och planprogram för att utreda och möjliggöra vad olika markområden i Borgholm/Köpinsgvik, Rälla,Ekerum, såsmåningom Byxelkrok , Djupvik/Lofta osv kan användas till de närmaste 25-30 åren. Det låg en hel del i Stig-Björn Ljunggrens krönika i ÖB nyligen- NIMBY står för "not in my backyard.." Det är också så svårt att förklara skillnader mellan utredningsarbete förslag och de ställningstaganden som vi i politiken tar i ett sent skede av processen. Lika svårt som det är att nå fram med skilnaden mellan fördjupad översiktsplan,planprogram och detaljplan. Jag hade heller inte en aning om skillnaderna för några år sedan.
En del markområden är självklara t.ex att industriområdet Rosenfors behöver växa på längden med fler industritomter och där utreds det nu vidare om eventuella miljöstörningar etc om det går att möjliggöra en airpark för 15-20 hus på ett område som annars ligger så nära flygfältet att det inte går att använda till bostäder. Mot Rosenfors österut till ligger i förslaget ytterligare ett vanligt villaområde där det skall utredas om de riskerar störningar av flygfältet (gäller redan utifrån nu befintlig flygtrafik)Som vanligt utreds också vidare vilka möjligheter det finns som följd av befintliga fornlämningar i området.
Jan Erici hade en mycket bra insändare i dagens Ölandsblad som jag till fullo instämmer i.
Jag läser naturligtvis insändarsidorna i ÖB trots semester men avstår nog från att svara.
Jag har redan i insändarform klargjort att jag inte vill ha någon Ringväg runt Borgholm. Det arbete som pågår är inte politkernas förslag utan ett utredningsarbete som innehåller olika förslag till lösningar som kommuninvånare och politiker skall ta ställning till i den fortsatta processen. Samma sak gäller Rälla-Stora Rör det är ett utredningsarbete som pågår , natur,kultur,strandskydd etc allt skall med och diskuteras i den fortsatta processen. Jag har sagt flera gånger att jag inte vill se Rällaskogen så bebyggd som huvudförslaget är. Kommunen är den största markägaren i de föreslaget byggbara områdena. Jag vill se kompromisslösningar och diskutera fram möjligheter, jag hoppas vi kommer en bra bit på väg vid mötet den 3/8.
Tyvärr kan jag inte vara med på lördag eftermiddag i Rällaskogen eftersom vi byter sommargäster i Grönskåra kl 16. Men jag har gått åtskilliga gånger i Rällaskogen uder de senaste två åren.

1 kommentar:

  1. Skulle det inte smaka fågel med ett hotell, äventyrsbad och en bunt timesharehus runt ett visst hus i Grönskåra/Alböke? Jo, jag tänkte väl det! Det skulle säkert sommargästerna också uppskatta, det vet ju alla att till norra Ölands stenkust kommer man för att beundra nybyggnationer och outletbutiker. En sådan besöksanledning! Och så mycket tillgängligheten skulle öka sen!

    Jag tror jag sätter mina "turismkonsulter" på att bjuda in de lättlurade kommunpolitikerna på föredrag med en gång! Några bjudmiddagar på det, och saken är biff. Funkar inte det så får jag väl köra det tomma standardbabblet om "arbetstillfällen" också, för om någon politiker fortfarande är så urbota blåst att han går på sånt så går han på vad som helst. Sedan är det bara för mig att författa ett förmånligt exploateringsavtal, kamma hem diverse etableringsbidrag i olika former, fixa en bunt bygglov, och sälja skiten till nästa bondfångare. Bonnläpparna i kommunhuset kommer ju att åka dit för otillbörligt gynnande av enskild så fort en högre myndighet får nys om projektet, men det är inte mitt problem, jag har dotterbolag på Seychellerna som inte har svenskt utlämningsavtal vid bestickning och sådana skitsaker.

    SvaraRadera