torsdag 23 juli 2009

Rekordsommar, hög servicenivå och Gästhamnen i Borgholm

Jag har tydligen kopplat bort kommunen bättre än jag trodde, glömde precis bort att jag gärna ville ha hört VD i SLAO, Hans Gerremos föredrag om turismens utveckling och betydelse igårmorse. Det var ytterligare ett av Ölands Näringslivskontors frukostmöten som erbjuds boende och besökare nu på sommaren.

Det ser ut att bli en rekordsommar på Öland. Det är fantastiskt mycket folk överallt och alla vi som bor här under hela eller delar av året har ett enormt utbud av aktiviteter att välja på. På Borgholms Slott finns det stora förväntningar på de kvarvarande konsertkvällarna som är med Takida, Robert Gustafsson som Roland med dansband och en buskiskväl med Jojje och Augustina, mer om detta på www.borgholmsslott.se

Vi har visserligen ett bekymmersamt läge med servicenivån uppe i Byxelkrok där såväl systembolaget som Nordea/Svensk kassaservice försämrat förutsättningarna avsevärt det senaste året och där vi i kommunen bidrar till försämringen genom barnomsorgen för att istället kunna säkerställa förskolan i Böda. Det är tyvärr för få barn.

Jag såg häromkvällen att det nu bara finns diesel att tanka på macken i Böda och det betyder att de närmaste bensinstationerna är i Löttorp.
Jag var o handlade hos Eva på Trossen i Sandviken häromdagen, där har Hydro sagt upp avtalet för macken eftersom de har för låg omsättning men tjejerna på affären är verkliga entreprenörer och ger sig inte. De förhandlar för att få ny leverantör av fordonsbränsle.

Det som är verkligt unikt med Byxelkrok är den enorma mängd med människor som gör den stora skillnaden mellan vinter och sommarhalvåret. Jag lade exempelvis in några bilder på Kenneth och gästhamnen där häromdagen.
Faktum är annars att det är trakterna av Föra/norra Alböke dvs det område jag själv bor i har lika långt avstånd till service i form av bank och systembolag men ännu längre till barnomsorg än sträckan Byxelkrok- Böda. Men jag förstår att det känns extra bekymmersamt när man liksom befinner sig i ytterkanten.

Den servicenivå som erbjuds i livsmedelsaffärerna i Borgholm och Löttorp är långt utöver det vanliga, tack vare turismen.
Jag var i stan och handlade innan jag åkte hem från jobbet i torsdagskväll strax efter kl 22 och var igårkväll och handlade i Löttorp strax efter kl 21. Konstaterade i bägge affärerna att det är många av oss ölänningar som passar på att nyttja denna möjlighet till extraservice och vet att det är lite mindre köer under sena kvällar och tidiga mornar.

Jag hör mycket positivt om gästhamnen i Borgholm som det ju gjorts avsevärda investeringar i inför denna sommar av såväl kommunen som Strand Hotell. Här är ett par riktigt härliga sommarbilder därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar