onsdag 13 maj 2009

Diskussionsmöte- Öland en kommun i Löttorp

Det var ett välbesökt möte igårkväll i Löttorps bygdegård. Kommunchef Lars Frick föredrog den utredning som gjorts av ett oberoende konsultföretag och som nu i en kortare version har skickats ut till alla hushåll på ön.

Kvällens diskussioner leddes på ett mycket bra sätt av Ronny Polback.
Ja till en kommun företräddes av Sune Axelsson och Eddie Forsman, nej till en kommun företräddes av Åke Nilsson och Stig Bertilsson.
Jag skriver inte ut några partibeteckningar eftersom detta är en fråga som skär rakt igenom partierna på samma sätt som bland folk i övrigt.

Det blev en både spetsig och stundtals riktigt rolig diskussion som klart visade på hur svår denna fråga är för oss alla att ta ställning till.
Det går inte att ha en kristallkula och säga att det kommer att se ut så här eller så här den 1/1 år 2015 när det hela träder ikraft på riktigt om det blir ett ja i folkomröstning, skolval och sedan i bägge fullmäktigeförsamlingarna och slutligen regeringen.

Nästa möte hålls i Borgholm den 18/5. Jag kommer tyvärr inte att kunna vara med den kvällen eftersom jag sedan länge har den inbokad för ett möte i Kalmar. Å andra sidan så har jag redan sagt var jag står och nu är det dags för andra att också ge sig in i frågan.

Däremot har Runstensborna tagit initiativ till att i samarbete med fler föreningar på östra sidan och Ölands Kommunalförbund ordna en diskussionskväll mellan bla Mörbylångas kommunalråd på nej-sidan och mig på ja-sidan.
Det blir ganska nära själva valdagen den 7/6 och vi hoppas därmed hetta upp valtemperaturen lite. Det är jätteviktigt att många går och röstar. I annat fall har vi som sagt oss vilja ta stor hänsyn till valresultatet alltför dåligt resultat att ta ställning till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar