söndag 3 maj 2009

Ölands Södra Rotary- Öland en kommun?

Var nyligen och pratade på möte i Ölands Södra Rotary. Där kan man snacka om behov av att väga orden. Det visade sig nämligen att såväl kommunstyrelsens ordförande som vice ordförande i Mörbylånga kommun tillsammans med räddningschefen Öland och näringslivsutvecklaren i Ölands näringslivskontor samtliga tillhör Ölands Södra Rotary och fanns på plats under kvällen. Det hela blev inte lättare av att dessutom min tidigare lärare från högskolan i Kalmars kurser i vuxenpedagogik och prestationsutveckling genom mentala processer, Anders Hedin också fanns på mötet på Skansen.
Det gäller då att liksom bara gilla läget och göra så gott man kan... Jag ville under kvällen spräcka de fördomar jag hört ryktesvägen om Borghoms kommun som en fattig utflyttningskommun och därmed en kommun med betydligt sämre förutsättningar än Mörbylånga kommun.
Varje år flyttar det in mellan 400 och 600 människor till Borgholms kommun, dvs betydligt fler än det flyttar ut. Många av dessa är människor som investerat stort i sina fritidshus och tillbringat många långhelger på norra Öland. Människor som därmed bidragit till arbetstillfällen inom hantverksyrkena , som handlar i Borgholm och Löttorp, ofta är det människor som har möjlighet att gå ner lite i arbetstid eller ta sitt företag med sig för att kunna förverkliga sin dröm om att flytta till Borgholms kommun.
En kommun som har 250 000 invånare under några sommarveckor jämfört med normalt knappt 11 000 är något alldeles speciellt och naturligtvis ett mycket starkt varumärke.

Kommunens framsynta bolag Borgholm Energi AB investerade tidigt i vindkraftverk i Kastlösa på södra Öland. Dessa är huvudorsaken till att Borgholms kommun idag har tillgångar i sitt eget bolag som avsevärt överskrider de tillgångar som andra kommuner istället har i exempelvis Kalmar läns pensionsbolag.
Vi skulle när vi vill kunna "göra en Kalmar" dvs sälja vårt eget energibolag till oss själva, faktum är revisorerna sannolikt skulle godkänna samma summa som i Kalmar, hela hundra miljoner kronor, men den positiva effekten av den typen av försäljningar brukar bli ganska kortvarig.

I utredningsmaterialet Öland en kommun har jag efterlyst det behov av investeringar som är närmast föreliggande i kommunerna. En av orsakerna till detta är att jag är väl medveten om att vi i Borgholms kommun har ganska stora investeringsbehov på VA-sidan, framförallt av miljöskäl, men jag vet också att våra politiska företrädare i Borgholms kommun var framsynta och tidigt (med hjälp av statsbidrag då det fanns )byggde upp en betydligt bättre infrastruktur på VA-sidan än vad som finns i många närliggande kommuner.

I arbetet som nu pågår med Vision 2014 skriver vi att under perioden 2009-2014 skall investeringar motsvarande 2,5 miljarder kronor kunna möjliggöras i Borgholms kommun. Det råder ingen tvekan om att det intresse som finns redan idag bland privatpersoner och företag räcker för att uppfylla det med råge.
På Barometerns hemsida ser jag ikväll att efter 967 röster så är det hela 63% som förespråkar Öland som en kommun. För mig är det viktigaste att det är många som går och röstar.

Även om jag personligen kommer att rösta ja i folkomröstningen så ser jag mitt uppdrag som att väga samman folkomröstningsresultatet med resultatet av ungdomarnas val i skolorna och utgå från det när det är dags för vår kommunfullmäktigeförsamling i Borgholm att ta ställning i frågan i augusti.
Dvs säger en tydlig majoritet av folket nej så får det också bli mitt ställningstagande i fullmäktige. Naturligtvis innebär ett nej till en kommun likväl ett fortsatt och sannolikt utökat samarbete mellan de båda Ölandskommunerna.

5 kommentarer:

  1. Jag hade också röstat ja!

    Som då närboende på Revsudden och Kalmar Lantmänanställd 1975-78!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Du skriver att det finns en utredning om Kalmar 1 kommun. Hur får jag tag i den?

    Sorry jag är lite obekant med processerna...

    SvaraRadera
  3. Hej Göran.
    Om det står Kalmar en kommun någonstans så är det jag som skrivit fel. Naturligtvis gäller utredningen Öland-en kommun?
    Utredningen finns sedan februari månad i sin helhet på hemsidan www.borgholm.se Sedan förra veckan finns även kortversionen som gjorts av utredarna. Denna kortversion kommer att delas ut till alla hushåll i bägge kommunerna under denna vecka. Den 12e maj arrangerar Borgholms kommun en debattkväll i Löttorp och den 18e maj i Borgholm. Kommunchef Lars Frick informerar från utredningen. På bägge mötena kommer det också att finnas politiker som tagit ställning för ja eller nej.
    Mvh Lisbeth

    SvaraRadera
  4. Tack
    Ja det är klart att jag skrev fel.

    Jag hittade dokumenten efter att provat med några olika sökord.

    // Göran

    SvaraRadera
  5. Hej Lisbeth

    Jag förstår ditt dilemma i den församlingen, värderande ögon och öron överallt :-) :-).

    Men nu till ditt inlägg, ja det är mycket tal om vem som tjänar vad, och har vilken ekonomi historiskt mellan kommunerna, kanske lite för mycket.

    En fusion mellan företag grundar sig vanligtvis inte på de historiska siffrorna, utan på vad en gemensam utveckling framåt ger för vinster. Det är här som visionen kommer, den vision som jag tidigare eftersökt, och som är nödvändig för att ta ställning till en sammanslagning eller ej.

    Som jag ser det så är inte kommunerna idag mogna att gå samman. Det skulle vara bättre att utvecklas tillsammans sida vid sida. En utveckling där den lokala kontakten till medborgarna bibehålls, och där det gemensamma utvecklas i form av till exempel en gemensam syn, röst och agerande för Öland som region utåt.

    Detta skulle enligt min mening utveckla Öland, träna politikerna och därmed kunna ligga till grund för en ny fråga om sammanslagning om kanske 10år, när vi ser att det är möjligt och att det finns en vision för Öland som helhet. Vi kommer inte att förlora på att vänta med frågan, snarare vinna.

    Ciao Lars

    SvaraRadera