fredag 1 maj 2009

Valborgsfirande i Gärdslösa.

Våren är en härlig tid och ingenstans är det vackrare än utmed östra landsvägen på Öland. Där har man liksom allt samlat. De lysande gula och blå vårblommorna i såväl trägårdar som vägkanter. De blommande fruktträden och dessutom de vackra radbyarna.

Årets valborgmässoafton var vackrare än vanligt som följd av det varma vädret och torkan. Det går nästan lite för fort. Samtidigt som det är skönt att kunna vara ute och njuta av våren redan under aprilhelgerna eftersom det alltid är så mycket annat på gång under helgerna i maj månad.
Valborgsmässoafton var en skön kontrast till den gångna veckan med bl.a två kvällar i rad med möten där kommunens missnöjespolitiker sedan 30 år tillbaka varit med, det är liksom för mycket. Jag var dessutom dum nog att läsa hans blogg i onsdagskväll och tycker det är jobbigt med hans kränkande sätt att skriva.
Det kändes därför extra bra att kunna ägna valborgsmässoaftonens eftermiddag åt massage av nacke och rygg hos Ulrika. När man bara är 156 centimeter över marken är det lätt att få nackspärr av alla människor man måste se upp till ...:) dessutom fixade Tina till håret i en lättskött frisyr.

Jag var inbjuden som vårtalare i Gärdslösa märkligt nog... :D Jag trodde att jag fördärvade högtalarna häromåret när jag var där och pratade eftersom hembygdsföreningens ordförande Erik dessutom bad mig leda allsången....
Hembygdsföreningen i Gärdslösa tillhörde de som fått dispens från eldningsförbudet och när jag såg platsen för elden förstod jag varför. En liten kulle långt ute bland åkrar med grönskande gröda eller svartjord utgör naturligtvis ingen brandrisk.

Det är inte svårt att hitta teman att tala på när man är på östra sidan. LRFs jordbruksbarometer visar att i sydöstra Sverige råder en betydligt större framtidstro och optimism i lantbruket än i övriga riket. Trakterna runt Gärdslösa är lysande exempel. Dessutom har bygden på senare år blivit alltmer besöksnärings och aktivitetsinriktad vilket tydligt visar hur viktig kombinationen jordbruk/turism är för Öland. Stora investeringar har gjorts i såväl moderna djurstallar som boulehall med restaurang i Tjusby och traktormuseum i Störlinge. Det senaste exemplet är den förening som under ledning av ordförande Lillebill Grähs nu har köpt Erik Johan Stagnelius barndomshem Gärdslösa Prästgård. Detta kommer att betyda mycket för såväl bygden som för den öländska besöksnäringen när en av Sveriges absolut största skalders barndomshem nu blir tillgängligt för besökare från såväl när som fjärran på helt nytt sätt. Naturligtvis var det omöjligt att inte försöka sig på att hitta en dikt av Stagnelius att avsluta vårtalet med.
Dikten Till Öland passade perfekt när man en ljus vårkväll står långt ute på just de åkrar som Stagnelius skriver om i dikten bakom Gärdslösa prästgård.

Än en gång trodde hembygdsföreningens ordförande att jag skulle leda allsången men jag hade turen att se deltagare i publiken som jag vet är fantastiska musiker och sångare. Harald Erici, Björn Erlandsson och Kristin Bertilius kom snällt fram till mikrofonen när jag bad om hjälp, vilket gjorde det möjligt för Erik och mig att flytta oss långt bort från micken... Tack vare Kristin, Harald och Björn är jag säker på att Gärdslösa hade sydöstra Sveriges vackraste allsång under Valborgsmässoafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar