måndag 8 juni 2009

Ett intensivt dygn med väntat folkomröstningresultat

Försöker nu skriva ifatt lite grann från det senaste dygnet.
I frågan Öland -en kommun blev det en liten men dock majoritet för ja i Borgholms kommun men däremot ett totalt nej från invånarna i Mörbylånga kommun.

Det förvånade mig däremot lite att skoleleverna i Borgholms kommun också röstat nej.
Ett jättetack till all personal på skolan som gjorde elevernas omröstning möjlig och som jobbat med all information innan omröstningen !!!
Hela 335 elever har röstat. På Slottsskolan blev resultatet ett lite svagare nej än på Åkerboskolan där en klar majoritet av eleverna säger nej till Öland en kommun.

Det känns bra att väljarna här i Borgholms kommun var så öppna för något som vi alla tre i kommunstyrelsens arbetsutskott sagt att vi tror är bra för Ölands framtid i en kommande storregion med nystart år 2015.
Det känns också bra att väljarna i bägge kommunerna i så stor utsträckning valt bort den valsedel som det står "avstår" på.
Man har tagit klar ställning, ja eller nej och det känns trots allt bra att resultatet blev så tydligt i Mörbylånga kommun.
Som jag skrev i fredags 5/6 under rubriken "TV4 om folkomröstning Öland-en kommun? samt låg debattnivå" så är jag inte förvånad över slutresultatet.
Det är t.o.m så att både jag och vår kommunsekreterare har vunnit varsin glass som en följd av vår förmåga att se in i kristallkulan.. :)
Sannolikt är min vice ordförande dessutom skyldig mig 1:- men jag vet inte ännu hur han gissade, vi kanske får byta krona med varann:)

Tommy Eliasson (s)v. ordf i Mörbylånga kommun, Mikael Almkvist(kd)och jag var i studion på radio Kalmars valvaka igårkväll. Ett program som går att lyssna på i repris via webradion, det sändes kl 19.30-21 och innehöll inslag från nej-sidans valvaka i Alby, ja-sidan i Eddie Forsmans hus i Borgholm,Friskolans elever, intervjuer från Köpstaden, en miniundersökning m.m.m.m i en härlig mix som var klart intressant att lyssna till mellan våra inlägg från studion.


Östran ringde inatt kl 24 och SVT enligt överenskommelse imorse kl 06.15,sov några timmar hos mamma i Kalmar, tillbaka i radiostudion 07.20 och sedan Ölandsbladet på hemvägen, pensionärsråd i Borgholm, Barometern, radion igen på väg till Mörbylånga för möte med TV4 och sedan möte angående regionförbundsuppdraget i utvecklingsstrategi med fokus på kultur o tillväxt med Mörbylånga kommun.
Har ringt och grattat brorsonen Kim som tog studenten idag, har nu "bara" gruppmöte inför morgondagens kommunstyrelse kvar ikväll, sedan skall jag hem och sova....
Det har varit ett mycket intensivt men också ett mycket spännande och roligt dygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar