söndag 21 juni 2009

Slutfestat i Köpingsvik?


Det var ganska lugnt inatt i Köpingsvik som väl var. När jag var nere på eftermiddagen och gick runt var det många som var oroliga för hämndaktioner som följd av midsommarnattens händelse. Flera ungdomar jag träffade mådde dåligt och stämningen kändes ganska avslagen. Många åkte hem under midsommardagen.Det är svårt att förstå hur det går att festa och ha roligt och sedan lämna något som mest ser ut som en svinstia efter sig och låta andra städa och plocka upp. Alla frivilligarbetarna som finns i såväl Svenska kyrkans tält som i Street Churchtältet och husvagnen eller i MHFs mjölktält eller som p-vakter har gjort ett fantastiskt arbete under helgen.

Det är mycket trist att Gröndals Camping får så negativ publicitet som följd av dråpet på stranden nedanför. Stranden är inte Gröndals ansvarsområde! Några av ungdomarna jag pratade med idag var vittnen till bråket och det hela gick oerhört snabbt. Micke o Carina driver denna välskötta familjecamping som 3:e generation. Bara för att visa på kontrasterna bad jag Carina ställa upp på en bild som togs ungefär samtidigt som bilden från parkeringsplatsen på ena sidan,bilden jag lade in i går från ungdomscampingen på andra sidan talar för sig själv. Gröndal kommer i kläm mittemellan.De tar också emot festande ungdomar men skiljer dem och säsongscamparna.

Jag var en sväng borta vid PAIFs parkering igen och pratade med p-vakterna där. Jag blir oerhört upprörd när jag ser hur ungdomarna har lämnat parkeringen när de åkt därifrån. Här ställer frivilligarbetare från en idrottsförening upp och hjälper till att lösa det problem med vildcamping, bråk och konflikter över hela Köpingsvik som vi hade för några år sedan när ungdomarna flyttade sitt midsommarfirande från Borgholm till Köpingbukten. Som tack för att det finns en nattparkering med belysning, bajamajor och p-vakter dygnet runt så lämnar man en svinstia efter sig när man sticker trots att alla får en sopsäck när de kör in och det finns containrar på plats. Jag tycker det är uselt!
Idrottsföreningens funktionärer har fruktansvärt arbete idag när det skall städas.


Vi måste nu försöka få till ett utvärderingsmöte så snart som möjligt efter årets midsommarfirande. På flera platser i landet har man stängt för ungdomarnas midsommarfestande. Vi har fler ungdomar i Köpingsvik än det är möjligt att hantera.
Vår ambition med midsommar för ungdomarna under organiserade former och i samarbete mellan företagare, frivilliga, poliser och kommun har varit att ge ungdomarna plats och möjlighet till en positiv midsommar på Öland. Vi vill ju gärna se att de återvänder till Öland. Men just nu är vi många som är oerhört upprörda över det som hänt i helgen.
Efter moget övervägande lägger jag också ut bilden nedan på blommorna vid stranden. Skylten som syns till höger på bilden från midsommarnatten är densamma som syns framför blommorna. Nattbilden tog jag cirka 30 minuter innan en ung människas liv hastigt avslutades.

1 kommentar:

  1. Hej Lisbeth

    Läser ofta din blog, med stort intresse :-).
    Även om vi i alla frågor inte har samma åsikt så vill jag säga att du har ett stort och beundransvärt patos för ditt uppdrag och kommun.
    Inte ofta man ser ett kommunalråd som skriver om stort och smått på ett så personligt sätt :-).

    Alltid kul och intressant att läsa :-).

    Hälsningar
    Lars

    SvaraRadera