måndag 8 juni 2009

Nationaldagsfirande i Glömminge



Traditionerna runt Glömminges Nationaldagsfirande var nog det vackraste upplägg på Nationaldag som jag varit med om, men förutsättningarna i den miljö som församlingshemmet ligger i är ju något speciellt också.

Firandet inleds med att barnen bär in flaggan, efter barnen kommer Ölands Allmogedansare i vackra allmogedräkter och folkdräkter.
När flaggan hissats så spelas Sveriges Nationalsång på trumpet från kyrktornet alldeles intill. Suveränt vackert.

Spelmännen med sina fioler, folkdansarna, nationalsången även som allsång.Ja nog var det en verkligt högtidlig och vacker Nationaldag som Glömminge IF, Glömminge Församling och Hembygdsföreningen arrangerat tillsammans.

Erland Börjessons presentation av mig var klart ovanlig, de som Nationaldagstalar i Glömminge måste nämligen ha en anknytning till bygden. Erland läste ur ett pressklipp från 1943 om min mormor Edit Rydberg(född i Djupvik) i Ryd och hennes och morfar Tures stora familj med 14 barn, det blev såsmåningom ett barn till i familjen Rydberg. Av alla dessa 15 barn finns fortfarande 14 kvar spridda över stora delar av landet.
När reportaget som Erland läste ur skrevs var min mamma Margaretha 5 år. I Glömminge hade jag med mitt barnbarn dvs Margarethas barnbarnsbarn som nu är drygt 4 år.
Hoppas att även Josefine framöver minns hur högtidligt det var att fira Nationaldagen 2009 i Glömminge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar