På måndagskvällens möte med Centerpartiets ledande kommun-landsting- och regionpolitiker i Kalmar län bjöd Vimmerbys KS-ordförande, Carl-Axel, in till ett mycket intressant företagsbesök på Mek & Maskin. Ett företag som jobbar med precis vad namnet säger. Bland försäljningsobjekten finns sedan flera år tillbaka även elbilar av olika slag.
Mestadels för användning inom kommunalteknisk verksamhet såsom exempelvis gata-park , men även till campingplatser, djur o nöjesparker(t.ex Ölands Djurpark), kyrkogårdar etc. Bilarna tillverkas i Frankrike, Italien och Polen.
Bland bilarna fanns också en pytteliten och jättesöt norsk bil vid namn Buddy.
Jag och Annika från Mörbylånga passade på att provköra en sväng med den lilla bilen. Det såg liksom lättare ut än med de lite större lastbilsliknande fordonen.... Å andra sidan såg Astrid Lindgrens Världs egen elbil som fanns på plats också riktigt lättkörd ut.
Det är nu snart ett år sedan jag för första gången provkörde den norska elbilen Think i samband med att infrastrukturminister Åsa Torstensson var på besök här i Borgholm.
Att köra elbil är en klart annorlunda upplevelse. Man hör ju inte om motorn går eller inte... I Buddy fanns det ingen växelspak, backa genom att trycka på en knapp och gasa (nåja försiktigt) . Å andra sidan fixar man inte att fickparkera bilen kan man be om hjälp att lyfta den rätt...Det blev snabbt varmt och skönt i bilen trots ett snöigt och vintrigt Vimmerby. Bilen Buddy går upp till 80km/h men det var liksom inte läge att testa hastigheten i vinterväglaget.... Å andra sidan så fanns det verkligen en normalbilkänsla i denna lilla bil, tack vare den rymliga sittplatsen där det lätt går in, och finns bilbälten för, tre personer i framsätet.
Jag hoppas elbilarna nu börjar komma igång på riktigt, det är märkligt så många år det tar att få fram batterier som går mer än 10 mil alltmedan så mycket annat i utvecklingsväg går rasande fort. Utan tvekan så är elbilar(liksom elmopeder och elcyklar) ett av de allra bästa och effektivaste sätten att med minsta möjliga miljöbelastning klara transporter i framtiden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar