måndag 9 mars 2009

I folkomröstningen kommer jag att rösta ja till Öland en kommun år 2014.

Det har blåst rätt bra här på norra delen av ön av många orsaker de senaste månaderna...
En klok person sa till mig"håll dig till sanningen och ta på dig blyskor så står du stadigt".. Det förstnämnda klarar jag utan problem men det är inte så lätt att hitta blyskor när man bara har storlek 36...
Den senaste stormen får jag skylla mig själv för. Jag borde vara för rutinerad för att bli förbaskad när en ledarskribent beskyller mig för att "vilja vara alla till lags" i frågan om Öland en eller två kommuner. Eftersom jag efter moget övervägande nyligen har bestämt mig för att personligen rösta ja i folkomröstningen så talade jag om det för vederbörande vilket tydligen hade visst nyhetsvärde....
Jag har mötts av såväl glada tillrop som negativa kommentarer pga detta. Frågan om Öland en eller två kommuner väcker känslor och jag hoppas innerligt att många därför deltar i folkomröstningen den 7/6 2009 samtidigt som EU-valet.

Skolorna kommer också att arrangera omröstning bland skoleleverna och dessa bägge omröstningsresultat kommer att ligga till grund inför mitt slutliga ställningstagande när kommunfullmäktige skall ta beslut i frågan i augusti.

Om en tydlig majoritet av kommuninnevånarna i Borgholms kommun vill att Borgholm skall fortsätta vara en egen kommun så kommer jag att stödja det beslutet i kommunfullmäktige!
I annat fall vore det ingen idé att ha en folkomröstning!

Min förhoppning är att åtminstone 50-60 % av de röstberättigade går till valurnorna denna dag. Hur skall vi politiskt kunna ta ställning om folk struntar i att rösta?

Min egen tro är att Öland för framtiden mår bäst av att vara en kommun. Varumärket Öland är mycket starkt och jag tror det kommer att stärkas ytterligare om det blir en kommun.
I en kommande storregion riskerar de öländska frågorna att försvinna. Jag ser och hör hur man gång efter annan i större sammanhang helt glömmer bort Öland och tror att det är en del av Småland. Jag blir lika arg varje gång man glömmer Sveriges till ytan minsta landskap.

Visserligen är Öland 14 mil långt men under större delen av året är det så lite trafik att det går snabbare att förflytta sig 10 mil här på ön än att åka 3 mil i Stockholm.
Svårigheterna med att lösa behovet av kommunal service på norra och södra Öland kommer vi sannolikt att periodvis fortsätta ha oavsett om vi är en eller två kommuner.
Jag har försökt ta del av hur andra kommuner jobbar med demokratifrågor samt för att få fler medborgare att engagera sig i beslutsprocesser.
Det är viktigt med många förtroendevalda deltidspolitiker men hur tar man vara på deras och andra invånares engagemang på ett bättre sätt? Att bli invald som ersättare i en nämnd utan möjlighet att tjänstgöra mer än ett fåtal gånger under en fyraårsperiod är kanske inte vad den som vill ta steget att engagera sig politiskt drömmer om att göra?

Vi har god uppslutning på gruppmötena här i Centerpartiet och antalet medlemmar har ökat till 483 år 2008. Vilket är fantastiskt och står sig mycket väl i jämförelsen.
Likväl saknar vi såväl som de andra partierna ofta ungdomarnas åsikter.

Jag tror också att en hel del av det mellankommunala samarbetet kan bli kostnadseffektivare om man inte har respektive egen kommuns bästa för ögonen hela tiden.
Det är en administrativ gräns som egentligen saknar betydelse för många människor. Det viktiga är att kommunen har rimliga förutsättningar att uppfylla de förväntningar som invånarna har på service,tjänster och beslut i sin kommun.
Jag tror också att det är viktigt att man som kommuninvånare förstår de politiska prioriteringar som görs och känner att man kan påverka de kommunala besluten och föra en dialog när man så önskar.

Men har då exempelvis Kalmar kommun en usel demokrati,de är ju dubbelt så många invånare som de bägge Ölandskommunerna är tillsammans?
Mitt svar är nej, jag tror inte att Kalmar kommuns invånare känner att deras kommun är odemokratisk på minsta sätt. Det gäller att hitta formerna för möten med medborgarna och vara tydliga i hur politiska beslut kan påverkas.

Jag ser hur kraven på den kommunala kompetensen på tjänstemannasidan blir allt högre genom lagstiftningar och andra regelverk. Konkurrensen kommer att bli hård framöver.

Frågan om var kommun-administrationen skall placeras lyfts gärna men jag kan inte säga att vi springer särskilt ofta mellan kommunens olika förvaltningar här i Borgholm. Däremot är det viktigt för både Borgholm och Mörbylånga att få behålla de arbetstillfällen som finns på orterna. Inte minst för pendlande från norra och södra delen av ön. Lokalerna finns ju dessutom självklara.
Jag går på magkänsla när jag personligen röstar ja i folkomröstningen om Öland-en kommun år 2014.

Jag förstår att om folkomröstningsresultatet blir ja så kommer det att bli en process som blir betydligt svårare än kommunsammanläggningen 1974 där vi känner att det tog rätt många år men nu finns en mycket god samstämmighet mellan fd Åkerbo och Borgholm.
Hela nästa mandatperiod kommer förutom ordinarie utvecklingsarbete att kunna ägnas åt att väva samman Öland till en enhet inför valet 2014.
Ett av Bornholms stora bekymmer vid sammanläggningen av deras sex kommuner var den snabba tiden mellan beslut och verkställighet.
Förhoppningsvis har helgens nyhet lett till att fler går ut i folkomröstningen och om det är något jag gillar och har kämpat för så är det demokrati och att genomföra folkomröstningen.

Det må vara hänt att jag retat upp några men jag ser fram emot ett tydligt folkomröstningsresultat och ser det som invånarna i Borgholms kommuns uppdrag till mig och alla andra förtroendevalda, som liksom jag är beredda att följa resultatet av folkomröstningen, vid beslutet i kommunfullmäktige i augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar