Hm, undrar huruvida arbetsmiljöverket bryr sig eller ens har möjlighet bry sig över demokratiskt betingade arbetsmiljöproblem? Vår nationellt kände missnöjespolitiker (kallad Per Bockfot i en av de öländska tidningarna) var inne på kommunledningskontoret igår.
Han har varit aktiv i fullmäktige i mer än 30 år och har inför varje val hittat de frågor som är aktuella för att ge honom möjlighet att få in 2-3 ledamöter av kommunfullmäktiges 49. Ibland har det behövts att röras om i grytan, det råder ingen tvekan om det, men genom åren har många av hans överklaganden av beslut avsevärt försenat och fördyrat för skattebetalarna.
Sedan en tid tillbaka är det värre än någonsin. Han kallar sig sedan nyår för vikarierande kommunalråd och använder kommunens logotype på sina egna motioner till kommunfullmäktige.... På samma sätt skriver han egna yttranden till Länsrätten där han å kommunens vägnar bifaller sina egna överklaganden på kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens fattade beslut........... I dessa yttranden och andra skrivelser använder han ofta text från kommunchefen eller mig som grund men ändrar på orden här och där så att innebörden blir den totalt omvända.
När han igår av personal blev ombedd att ta bort titeln vikarierande kommunalråd och kommunens logotype från sin motionen till fullmäktige för att den skulle kunna behandlas blev han mycket upprörd.
När han fick klart för sig att kommunledningskontorets personal i annat fall måste ta bort den innan den skickas vidare så hotade han med polisanmälan om någon ändrar något i hans papper....
På sin egen blogg skriver han ut fullständiga namn i nedsättande ordalag på ledamöter och personal i kommunen. Det finns inga som helst möjligheter för någon person eller något parti att samarbeta med honom. Tidigare genom åren har han öppnatsurströmmingsburkar på ledamöter i fullmäktige och gymnasieförbund, slagit ks-ordförande i huvudet med budgeten m.m.m.m. Är detta demokrati eller ett arbetsmiljöproblem? ????
Vi har under förmiddagen idag gått igenom förvaltningschefernas möjliga förslag till långsiktiga besparingar som följd av lågkonjunkturen. Det har gjorts ett mycket bra och gediget arbete utifrån det uppdrag cheferna fick av kommunstyrelsen och fullmäktige hösten 2008.
Vi har i Borgholms kommun nu haft ett positivt resultat under åtta år i rad men som det ser ut i dagsläget så ligger vi, såväl som många andra kommuner, på en negativ prognos med nästan -2 miljoner kronor år 2009.
Detta försämras drastiskt till drygt -19 miljoner kronor år 2010 om vi bara flyttar över nuvarande kommunal verksamhet till nästa år och ökar på med 3% (10,5 miljoner kronor) till löneökningar.
Strukturella besparingar görs för fullt, men den planerade nedläggningen av både Södvik och Böda skolor (förutom den ifjol nedlagda Bredsättra) ger inte mer än knappt 4 miljoner kronor. Det är lång väg kvar att gå för att komma ifatt de 19 miljonerna och dessutom komma förbi nollstrecket.......
För tillfället är kommunal ekonomi bedrövligt, vi har klarat kommunakuten en gång och det är klart att vi också skall ta oss igenom det här, men det kommer att bli många och stora diskussioner den närmaste tiden.
Samtidigt som vi måste prioritera lagstadgad verksamhet måste vi också se till att fortsätta arbetet med att möjliggöra fler investeringar i sådant som ger arbetstillfällen åretrunt/ förlänger säsongen. Fler bostäder för ökad möjlighet till fler åretruntboende, bättre kollektivtrafik för arbetspendling. Ett bra utbud av fritidsaktiviteter för att vara attraktiva som inflyttarkommun osv osv..... Det är inte lätt att få ihop det.
Ikväll är det gemensamt möte för samtliga partigrupper då chefernas förslag till möjliga omstruktureringar presenteras för alla på en gång. Imorgon är det möten för enhetschefer och fackliga organisationer i samma fråga.
Dessutom presenteras vi i kommunstyrelsens arbetsutskott ikväll Borgholms kommun Vision 2014 för fortsatt bearbetning i partigrupperna. Dels gäller det att vi ser framåt oavsett lågkonjunkturen, dels gäller det att vi vet vart vi vill med Borgholms kommun oavsett det blir ja eller nej i folkomröstning och beslut till Öland en kommun.
Visionsdokumentet är delvis en sammanställning av nämnders och styrelsers egna mål samt bearbetat i ordförandegrupp och med hjälp av förvaltningschefer.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar