onsdag 4 mars 2009

Kulturstrategi-nytt spännande länsuppdrag

Jag är nyvald av Regionförbundet i Kalmar län att leda styrgruppen för länets arbete med en Kulturstrategi som går under namnet Kultur med nya ögon. Spännande och intressant.

När jag träffade mina KS-ordförandekollegor på Gotland för några veckor sedan insåg jag hur mycket jag saknat arbetet och vännerna utanför kommunen sedan jag avgick som vice förbundsordförande för landets Centerkvinnor för några år sedan.
När den kommunala vardagen är extra tuff så är det åtminstone för mig viktigt att kunna få möjlighet att hämta luft någonstans och att även göra andra saker för att få ny energi. Klimatkommissionen i Kalmar län var/är ett sådant uppdrag där jag deltagit som ledamot.
Att nu, tillsammans med Maria A kulturansvarig på Regionförbundet och Claes B som handläggare, få vara ordförande och leda en arbetsgrupp bestående av företrädare för länets samtliga kommunstyrelser samt landstinget skall bli jätteroligt.

Uppdraget innebär att ta fram en strategi för kulturens roll i den regionala utvecklingen, det är specificerat med tilläggsdirektiv där bland annat ingår att se över kulturinstitutionernas långsiktiga finansiering. Jag ägnade gårdagskvällen åt att läsa på sammanfattningen (promemorian är på 289 sidor..)av regeringens kulturstrategiutredning samt den nuvarande regionala utvecklingsplanen(RUPEN) som redan innehåller en hel del text gällande kulturens betydelse för vårt län.

Jag tillhörde en av dem som ansåg att kulturen i Kalmar län är tillräckligt stark och betydelsefull för att vi skulle vågat oss på att ansöka om att få bli Europas Kulturhuvudstad 2014. Men så blev tyvärr inte fallet. Då får vi väl se till att lyfta fram kulturfrågorna som en mycket viktig del av förutsättningarna för framtida tillväxt i Kalmar län istället. Här finns stora möjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar