fredag 20 mars 2009

Ibland blir världen tommare

Farväl prasslar alvarets vissnade grönska,
farväl brusar storstadens myllrande trafik
som ett stjärnfall en klar augustinatt
är den ena stunden ej den andra lik

Det är några rader ur den minnesdikt jag skrev när min pappa hastigt gick bort i augusti 1993.

Det är rader som för mig också känns rätt idag, nu när jag vet att det som jag hörde på förmiddagen är allmänt känt, nämligen att Ölandsbladets ledarskribent Kurt Lundgren hastigt avled igår.

Märkligt nog satt jag själv just igår, med lätt dåligt samvete, och skrev på Ölandsbladets blogg i frågan Öland-en kommun. Kurt ringde mig häromdagen ,samma dag som bloggen öppnade, och ville gärna att jag skulle delta i debatten på ÖB-bloggen, men som en av de ledande kommunföreträdarna har jag inte precis tyckt att jag bör leda debatten i denna känsliga fråga.

Tvärtom, orsaken till att det blev känt att jag personligen kommer att rösta ja i frågan Öland en kommun i folkomröstningen var just att jag blev arg på Kurts ledare i ÖB där han skrev att jag ville vara alla till lags. ... som vanligt i vår kommunikation sa jag förstås vad jag tyckte till Kurt och han i sin tur såg nyhetsvärdet.... på den vägen är/var det.

Jag har med stort intresse följt ÖB-bloggen och nu när den började komma igång ordentligt kände jag att jag måste nog göra som Kurt bad mig och skriva några rader.
Jag vet inte om Kurt hann läsa det eller inte.


Politiker och media är beroende av varann men har nog ofta märkliga relationer och under mina år i kommunpolitiken har Kurt och jag haft minst sagt heta diskussioner. Kurt är/var en man som väckte starka känslor.
Jag har stundtals varit rasande arg, med jämna mellanrum slutat läsa ledarspalten och funderat på att säga upp tidningen. Vi har från bägge håll ringt varann och vi har mailat varann i ilska för att i nästa sekund jobba för samma sak i för Öland viktiga frågor eller kämpa tillsammans sida vid sida mot bland annat Terracom med den usla TV-mottagningen på norra Öland.

Kurt var oerhört engagerad i det öländska näringslivets utvecklingsmöjligheter och det var jätteroligt att höra hur nöjd Kurt var med Tillväxtforum Öland som Ölands Näringslivskontor nyligen arrangerade i Färjestaden. Här såg vi verkligen de positiva framtidsmöjligheter och den samarbetsvilja som råder i det öländska näringslivet samtidigt som vi fick inspiration från den danska ön Bornholm.
Kurt ringde för ett par dagar sedan till näringslivschefen Anders för att höra om Ölandsbladet kan vara behjälplig med framtagandet av den utvecklingsplan som skall göras i Tillväxtforum Ölandprojektet. Kanske via bloggande, med tips och ideer via Ölandsbladets Internetsida för att främja utvecklingen på vår älskade ö.

Kurt Lundgren var en sann och fri debattör, en demokratins verklige förkämpe.

Världen är tommare utan Kurt Lundgren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar