onsdag 11 mars 2009

Opera på Borgholms Slott

Jätteroligt att projektet Ölandsoperan som Torbjörn Ek initierat nu har hittat formen för genomförande! Under en tid har det gått lite fram och tillbaka, stundtals har det kännts i största laget och de kommunala pengarna till medfinansiering är ju minst sagt begränsade.

Som planerna ser ut nu så kommer det med största sannolikhet att blir Aria-konserter på Borgholms Slott i mitten av juli med ett ganska stort antal operasångare som är fritidshusägare på Öland.
Tillsammans med Torbjörn bildar de en förening och vi hoppas även på ett Ö-samarbete med Gotlandsmusiken och kanske någon konsert på Gotland också.

Det här blir isåfall ett nytt spännande kulturinslag för hela regionen som jag är säker på kommer att kunna bli en start på ett långvarigt samarbete.

En viss medfinansiering behövs naturligtvis i uppstarten och ansökningar pågår.
Arbetsutskottet i Borgholms kommun har via Borgholms Slott lovat ta kostnaderna för lokaler, scen, m.m samt personal på slottet inkl säkerhetsansvarig.

Det här kommer bli riktigt spännande och locka en helt ny publik till Borgholms Slott.
Jag ser fram emot att träffa flera av operasångarna under påskhelgen.

F.ö trodde jag aldrig att jag skulle hålla tummarna för att en mezzosopran skall vinna svenska melodifestivalen!
Jag hoppas på att Malena Ernman med La Voix vinner! Det är en otroligt överraskande och stark melodi och hennes framförande är sannerligen högklassigt.

Att låten är skriven av Fredrik Kempe som själv sjöng kärleksballader helt fantastiskt häromåret på en vigsel jag hade på Borgholms Slott gör den bara ännu bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar