I torsdags var Sveriges Radio P4 riks här i Borgholm på Slottsskolan för att spela in ett program om Slottsskolans Tomatis studio vid namn Studio 79. Roligt!
Tja, vad i jösse namn är Tomatisprojekt kan man ju fråga sig? Tankarna går osökt till förra veckans stora nyheter om årets första svenska tomater från Bjershult för 893 kr/kg..... Men så enkelt är det inte.
En fransk läkare vid namn Alfred Tomatis fann redan på 1950-talet en metod som sedan dess utvecklats i bl a Sverige där det första Tomatiscentret öppnades i Sollentuna 1998.
Metoden går egentligen ut på att lyssningsträna, vilket sker genom musik i vanliga hörlurar och en extra grej som sätts uppe på huvudet.
Musiken som spelas är viss klassisk musik(bl a Mozart) och gregoriansk musik.
Metoden bygger på forskning om hur viktig stimulans via sinnena är för utveckling och inlärning. Metoden tränar upp förmågan att lyssna, ökar förmågan att bättre hantera, sortera och prioritera sinnesintryck samt skapar förutsättningar för eleven att bättre utnyttja sin kapacitet och därmed öka sin förmåga till inlärning.
Det hela är naturligtvis ett komplement till övriga insatser i skolan och bygger på elevens eget intresse och vårdnadshavares medgivande.
Ett fullständigt träningsprogram omfattar 60 timmar under en ganska intensiv period, därefter kan eleverna själva välja när de vill besöka studion på Slottsskolan.
Det finns också elever som inte väljer att genomföra hela träningsprogrammet utan istället enbart för sitt eget välbefinnande gärna tar "drop-in-tider".
Slottsskolan är den enda skola i Sverige som har skapat en Tomatisstudio.
Här finns 3 utbildade Tomatispedagoger och flera elever som genomgått hela 60-timmars träningsprogrammet varav några intervjuades av P4 Riksradion i torsdags.
Det är mycket positivt när skolan vågar pröva olika alternativ för att hjälpa eleverna nå framgång med inlärningen. Alltför många barn och ungdomar är stressade i dagens samhälle. Klassisk musik och tonåringar är kanske heller inte den första kombination man tänker sig.... En eloge till Slottsskolan och de tre Tomatispedagogerna för sitt arbete som gör det möjligt för ungdomarna att erbjudas denna intressanta metod.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar