måndag 30 mars 2009

UF-mässa, Bert Karlsson samt Tele2modem..

Hade tänkt skriva lite på bloggen i fredagskväll när jag kom hem från UF-mässan i Mönsterås.
Ung Företagsamhet i Kalmar län med Maria och Marie i spetsen har gjort ett jättearbete. Mässan hade nästan 100 UF-företag som utställare och jag ingick i juryn för bästa vara. Inte enkelt. Härligt kreativa och duktiga ungdomar! Extra roligt var att Stefan och Christoffer från ÖlandsCrisp var på mässan i Mönsterås. De vann i fjol både bästa vara och ytterligare en klass samt vann dessutom den nationella tävlingen i Stockholm med bästa hantverk. Nu är de igång med sitt företag på riktigt och bakar av sina Ölandscrisp i samarbete med Sörens Bröd i Löttorp.

Bert Karlsson höll ett uppskattat anförande om entreprenörskap, kopplat till hans bok "Mitt liv som Bert" Hans föredrag var intressant och fullt av hans egna livserfarenheter. Jag kunde dock inte låta bli att skoja med honom och fråga när jag köpte hans bok om han överhuvudtaget kan stava till ordet ödmjuk.... Det visade sig att det kunde han naturligtvis inte. Boken signerades Odmjuka Halsningar Bert Karlsson.....................

Helgen har till stor del ägnats åt pendlande fram och tillbaka till sjukhuset i Kalmar där yngste sonen vistats några dagar. Han blev inlagd på avdelning 25 som "akut buk" i onsdags kväll. Fantastisk personal som har varit jättebra och nu följer upp med dagliga provtagningar.
Själva glömmer de nog inte heller i första taget den uppståndelse det var sonen skulle på magnetröntgen. Det uppstod akuta problem med att få bort alla piercingar.. Chefen på avdelningen ställde upp en sen eftermiddag och hämtade sina verktygslådor för att hjälpa till att få bort alla konstiga småskruvar och klippa av ett gammalt stålarmband med avbitartång.

I lördags kväll stängde vi naturligtvis av lyset klockan 20.30-21.30 ( tur att Let´s Dance med Magnus Samuelsson och Annika Sjöö var på fredagskvällen..) I Borgholm släcktes gatubelysningen , Slottet och Stadshuset m.m Här på ön kallar vi det dock inte Earth Hour utan arbetsnamnet för denna manifestation har för vår del varit Skumtimmen!!

Tröttnade fullständigt på det mobila Tele2 modemet därhemma som är så uselt dåligt och inhandlade i helgen ett mobilt Telia-modem istället. Jag fick en halv söndag ledig eftersom den stora årliga skyttetävlingen i Alböke "Vårträffen" där jag brukar sälja korv och dela ut priser blev inställd pga dimman. Efter flera försök att installera det nya modemet gav jag upp och överlät till mågen att försöka men inte ens han har lyckats så här långt. Teknikens under men det är bra om och när det fungerar.

3 kommentarer:

  1. Håller med om att Tele2 inte är det bästa mobila bredbandet på Öland eller åtminstone inte i Runsten där jag bor. Hos oss är Glocalnet (samma nät som Telenor)det mest pålitliga eftersom vi har en av deras master i byn.
    Välkommen att prova ditt nya bredband i Runsten på påskafton. Då kan du också delta i "Den Stora Äggröran"
    /Lasse Edler

    SvaraRadera
  2. Håller med om att Tele2 inte är det bästa bredbandetpå Öland eller åtminstone inte i Runsten. Här fungerar Glocalnet och Telenor (samma nät)alldeles utmärkt tack vare att vi har en av deras master i byn.
    Passa på att testa det mobila bredbandet i Runsten på påskafton och samtidigt besöka "Den Stora Äggröran" - en fullfjädrad påskfestival!

    SvaraRadera
  3. Hej Lasse.
    Det är suveränt roligt med engagemanget i Runsten!! Jag såg annonsen i dagens ÖB om den stora äggröran i Runsten på påskafton kl 11-16. Sannerligen ett gediget program.Vore himla kul att höra Johan Stengård m saxofonen och Ölands Manskör i kyrkan också. Jag har redan lovat en del grejer på påskafton bla prata lite på torget i Borgholm och sälja korv och dela ut pris på Smålandsmästerskapen.. i Mauserskytte som lillebror m fl arrangerar i Alböke men jag vill gärna hinna en sväng till Runsten också under påskafton. Vi ses!

    SvaraRadera